logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
تپه موریانه ای

تپه های موریانه ای (Termite Mounds) و 5 شگفتی

تپه های موریانه به چه معناست؟

در حالی که برخی از موریانه‌ها در خانه‌ های انسان ها زندگی می‌ کنند، بعضی دیگر از آنها خانه‌ های خود را می‌ سازند که بسیار چشمگیر هستند. تپه‌ های آنها همچون شهرهایی همواره در حال تکامل هستند که از ساده‌ ترین مواد و مصالح ساخته شده‌ اند.

با تلاش و پشتکار و همچنین کار مستقل، بدون هیچ هماهنگ‌کننده ای یا نقشه مدون، آنها بناهایی با قابلیت کنترل دما می‌سازند که شامل سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده پیچیده و اتاق‌های ویژه‌ای برای ذخیره غذا، نگهداری تخم‌ها و جایگاه ملکه تخم‌گذار است. به عنوان یک کلونی (Termite Colony) و کار گروهی، آنها قادرند دنیایی را خلق کنند که به طور قابل توجهی فراتر از قابلیت‌ های فردی آنها است. زمان ساخت اینچنین بناهایی توسط موریانه ها ممکن است تا 5 سال به طول بینجامد. این تپه ها را می توان، در آفریقا، استرالیا و آمریکای جنوبی مشاهده کرد.

در ادامه به بررسی 5 نکته قابل توجه از تپه های موریانه ای می پردازیم:

1.تپه از ترکیب خاک، بزاق موریانه و سرگین (Dung) ساخته شده است. اگرچه تپه به نظر توپر می‌ آید، اما ساختار آن بسیار متخلخل است. دیوارهای آن پر از سوراخ‌ های ریز است که به هوای بیرون اجازه می‌دهد وارد شده و به تمام ساختار آن نفوذ کند.

2. بالای تپه از یک دودکش مرکزی تشکیل شده است که توسط شبکه پیچیده‌ ای از تونل‌ ها و گذرگاه ها احاطه شده است. هوا از طریق دیوارهای متخلخل به تونل‌ های کوچک وارد می‌شود تا به دودکش مرکزی برسد و بالا برود. وقتی هوای تازه با هوای گرم فضای داخل، مخلوط می‌شود، هوا خنک می‌شود و به سمت پایین در جهت لانه حرکت می کند. این سیستم تهویه، به طور مداوم موجب گردش هوا می شود و اطمینان حاصل می شود که اکسیژن به مناطق پایین‌تر این بنا می‌رسد و لانه را از گرم شدن بیش از حد حفظ می‌کند.

3. موریانه‌ها در تمام تپه زندگی نمی‌کنند، بلکه بیشتر وقت خود را در لانه‌ ای که در تراز سطح یا زیر سطح زمین قرار دارد، می‌گذرانند. این لانه از تعداد زیادی اتاق تشکیل شده که با دیوارهای نازک از هم جدا شده‌اند. کارگران به طور مداوم مناطقی را که نیاز به تعمیر دارند، مرمت می‌کنند و تونل‌ ها و گذرگاه‌ های جدیدی به لانه اضافه می‌کنند.

شهر موریانه، نیاز زیادی به غذا دارد و تپه دارای بسیاری از اتاق‌ های ذخیره‌ سازی برای چوب است که منبع اصلی غذای این حشرات است. موریانه‌ ها همچنین باغ‌ های قارچی را در داخل فضای اصلی لانه پرورش می‌دهند. موریانه‌ها این قارچ ها را می‌خورند که به آنها کمک می‌کند تا مواد مغذی را از چوبی که مصرف می‌کنند، استخراج کنند. نگهداری از باغ‌ های قارچی نیاز به کنترل دقیق دما دارد و معماری شگفت‌انگیز تپه، دما را تقریباً ثابت نگه می‌ دارد.

ملکه و پادشاه موریانه ها، در اتاق ویژه ای اقامت دارند. هدف اصلی ملکه، تولید موریانه‌ های جدید برای کمک به ساخت و حفاظت از لانه است. به طرز شگفت‌انگیزی، ملکه می‌تواند هزاران تخم در روز تولید کند و تا 50 سال عمر کند. در طول این مدت او به اندازه‌ ای بزرگ می‌شود که قادر به حرکت نیست. کارگران تخم‌های او را به یک فضای خاص می‌برند که در آنجا تخم‌ ها تا تبدیل شدن به مورچه های بالغ نگهداری می شوند.

4. در پایه تپه چندین ورودی وجود دارد که موریانه‌ ها از آنها برای ورود و خروج از لانه استفاده می‌کنند. موریانه‌ها در شب، زمانی که دما خنک‌ تر است، برای جمع‌ آوری غذا بیرون می‌روند.

5. شش فوت زیر سطح زمین، انبار قرار دارد. این قسمت، خنک‌ ترین بخش از کل این ساختار است. سقف آن از یک سری صفحات نازک تشکیل شده که رطوبت را از کلونی بالایی جذب می‌کنند و یک مکانیزم خنک‌کننده هوشمندانه دیگری فراهم می‌کند. وقتی رطوبت تبخیر می‌شود، دما کاهش می‌یابد و هوای اطراف لانه خنک می‌شود.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب