logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
معرفی کامل انواع آجر نما ساختمان

معرفی کامل انواع آجر نما ساختمان

اشنایی با انواع آجر نما ساختمان

پوشش در زندگی ما انسان‌ها اهمیت زیادی دارد. لباس‌هایی که ما در مکان‌ها و موقعیت‌های متفاوت می‌پوشیم با یکدیگر متفاوت است. لباس و پوشش نمایش دهنده شخصیت ما می‌باشد. برخی از مشاغل لباس ویژه برای کار دارند تا مردم آنها را از طریق لباس بشناسند. اما آیا پوشش تنها برای ما انسان‌ها مهم است؟ پاسخ این سوال خیر می‌باشد.

ماشین‌ها، لوازم و ساختمان‌ها نیز با رنگ، المان و طرح‌هایی پوشیده می‌شوند که نمایانگر کاربری آنها هستند. در این مقاله ما قصد داریم تا نکاتی در ارتباط با پوشش ساختمان یا همان نما ساختمان بیان کنیم. بی‌تردید نما هر ساختمانی علاوه بر زیبایی در افزایش بهره‌وری ساختمان نیز نقش دارد. در ادامه با ویژگی‌ها، تاریخچه و اهمیت انواع آجر نما ساختمان آشنا می‌شوید و همچنین نکاتی در ارتباط با آجر جدید ساختمانی می‌خوانید. پس اگر در ارتباط با این مسئله کنجکاو هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده از آجر در صنعت ساختمان سازی

خشت‌های گلی که بعدها پخته و تبدیل به آجر شدند از جمله قدیمی‌ترین مصالح ساخته شده و فراوری شده به دست انسان می‌باشند. با پیشرفت در بخش‌های گوناگون استفاده از آجر نیز گسترده شد و خود این مسئله عاملی برای بهبود کارکرد آجرها شد.

به گونه ای که در حال حاضر انواع گوناگون آجر با کاربردهای مختلف ساخته شده است. انواع آجر نسوز، ضد زلزله و ساده در حال حاضر در بازار موجود می‌باشند. تمرکز ما در این مقاله بر روی آن دسته از آجرهایی است که برای زیبایی نمای داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آشنایی با انواع آجر برای نما ساختمان

انواع آجر نما ساختمان از نظر شکل، اندازه، جنس، ساختار و رنگ قابل تفکیک است. شما می‌توانید با استفاده درست از این آجرها انواع نما سنتی، مدرن و… را در ساختمان خود پیاده سازی کنید.

  • آجر نما شاموتی: تنوع رنگ بی‌نظیر و بالا این آجر نسوز عامل اصلی محبوبیت آن می‌باشد. در بین انواع آجر نما ساختمان تنها در کاتالوگ آجر شاموتی می‌توانید رنگ‌های ترکیبی خاصی مانند قهوه‌ای اخرایی، قهوه‌ای روشن، طیف گسترده‌ای از رنگ نارنجی و زرد را یافت کنید‌. دوام، طول عمر بالا و نسوز بودن نیز از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌باشد.
  • آجر نما پلاک: این آجر طرفداران خاص خود را در کار نمای ساختمان دارد. کمترین میزان شوره‌زدگی در این نوع آجر قابل مشاهده می‌باشد. آجر پلاک نیز در انواع رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای یافت می‌شود.
  • آجر نما رستیک: رستیک را می‌توانید به عنوان آجر نما داخل ساختمان نیز مورد استفاده قرار دهید. ناهمواری‌های چشم‌نواز این نوع آجر به محبوبیت آن به ویژه در کارهای داخلی ساختمان افزوده است.
  • آجر نما حصیری: در بین انواع آجر نما ساختمان، آجر حصیری به دلیل شکل خاص و رنگ‌های خارق‌العاده‌اش بیشتر از دیگر مدل‌ها در طراحی‌های خاص و همه پسند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آجر نما کرکره ای: از جمله ویژگی‌های این نوع آجر مقاومت بالا در برابر حرارت، عایق مناسب انرژی و زیبایی می‌باشد. آجر کرکره‌ای در رنگ‌های قهوه‌ای تیره و قهوه‌ای مایل به قرمز موجود است.
  • آجر نما لعابی: همانطور که از نام این نوع آجر مشخص است بر روی آن لایه‌ای لعاب قرار گرفته است. این لایه لعابی علاوه بر اینکه به آجر ظاهری چشم نواز می‌دهد آن را در برابر خوردگی و سایش نیز مقاوم می‌سازد.
  • آجر بهمنی: این مدل آجر در رنگ‌های زرد، سفید (زرد کمرنگ) و قرمز پررنگ و کم‌رنگ موجود است. این نوع آجر از نظر اندازه نیز دارای تنوع می‌باشد. دو بعد آن ۱۰ در ۲۰ و بعد سوم می‌توان ۴، ۵ و یا ۳ سانتی‌متری باشد. تنوع اندازه و رنگ این محصول به شما کمک می‌کند تا از آن در طراحی نمای ساختمان‌تان کمک بگیرید.
  • آجر نما سفید: از این آجر نیز در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌کنند. مقاومت بالا و رنگ زیبا، این محصول را به آجری محبوب برای مکان‌های خاص مثل هتل و رستوران تبدیل کرده است.
  • آجر قزاقی: استفاده از مواد معدنی و فلزات در کنار خاک رس در آجر قزاقی باعث تنوع رنگ در این نوع آجر شده است. شما می‌توانید آجر قزاقی را در رنگ‌های صورتی، زرد، قهوه‌ای و قرمز بیابید. اندازه گوناگون و تنوع ظاهری از دیگر ویژگی‌های آجر قزاقی می‌باشد.

انواع آجر عایق ساختمانی که برای نما می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند

  • آجر لفتون: آجر لفتون یکی از بهترین عایق‌های صوتی است. آجر عایق ساختمانی نه تنها رازهای شما را درون دیوارهای منزل حبس می‌کند بلکه آرامش را نیز به شما و خانواده تان هدیه می‌نماید. این مدل آجر دارای ۱۰ سوراخ بر روی خود می‌باشد. همین ویژگی ساده و در عین حال کاربردی به کارایی این نوع آجر کمک می‌کند. می‌توانید آجر نما لفتون را در رنگ‌های زرد و قرمز تهیه کنید. از آنجایی به این‌ نوع آجر لفتون می‌گویند که ابتدا در روستایی به همین نام ساخته شده است.

 

  • آجر نسوز: آجر نسوز نیز در دسته آجر عایق ساختمانی قرار می‌گیرد. این نوع آجر نه تنها عایق صدا بلکه عایق حرارت نیز می‌باشد. انواع آجر نسوز شامل آجر آنتیک، آجر طرح چوب، آجر طرح سنگ و آجر طرح چرم می‌باشد. این آجرها به عنوان نما داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل آجر کارایی بالایی دارد. ماندگاری رنگ آن بالا می‌باشد، مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد و همچنین ظاهر زیبای آن باعث شده تا برای طراحی نما مورد پسند افراد قرار گیرد.
  • آجر نما سفالی: آجر سفالی یکی از همان آجرهای سنتی و نوستالژی است که در بخش تاریخچه به آن اشاره کردیم. این نوع آجر که در چغازنبیل، ارگ تبریز، مسجد جامع اصفهان و… نیز مورد استفاده قرار گرفته است در تاریخ ما نقش بسزایی داشته است. آجر سفالی به صورت نسبتا خالص از خاک رس تهیه می‌شود و ظاهر آن عمودی و سوراخ‌دار می‌باشد.

معرفی و بررسی ویژگی‌های انواع آجر ساختمانی جدید

آجر ساختمانی جدید به طور کلی به آن دسته از آجرهای ساختمانی گفته می‌شود که بجای خاک رس از مواد دیگری که عموما دوست دار محیط زیست یا بازیافتی هستند تشکیل شده است. ارزش و اهمیت آجر ساختمانی جدید علاوه بر ظاهر زیبا و کارایی به بازیافتی بودن آن باز می‌گردد.

این نوع آجر از موادی مانند شیشه، پلاستیک، خاکستر بادی و دیگر مواد بازیافتی تولید می‌شود. دوام بالا، سازگاری با محیط، طراحی حساب شده، تنوع رنگ و… تنها چند مورد از ویژگی‌های خارق‌العاده این نوع آجر می‌باشند. قیمت نسبتا پایین، دوام بالا، وزن کم، عایق حرارتی نیز از دیگر ویژگی‌های این مدل آجر نما در بین انواع آجر نما ساختمان می‌باشد که استفاده از آن را منطقی‌تر ساخته است.

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم تا نکاتی را در ارتباط با انواع آجر نما ساختمان بیان کنیم. فراموش نکنید علاوه بر تمام مزایا استفاده از آجر به عنوان نما، این کار صرفه اقتصادی نیز دارد. از آنجایی که هزینه استفاده از آجر نسبت به دیگر انواع نما کمتر است پس این کار روشی مناسب، کاربردی و زیبا بنظر می‌رسد.

شما می‌توانید از انواع آجر نما در رنگ‌های گوناگون برای پیاده سازی طرح‌های مدرن، سنتی، اداری و… در فضاهای خود استفاده کنید. امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله برای شما مفید و کاربردی واقع گردند. در وردست نیز می توانید انواع آجر نمای ساختمان را مشاهده و خریداری نمایید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب