logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
پمپ آب خانگی

صفر تا صد پمپ آب خانگی

همه چیز درباره پمپ آب خانگی

آب مایه حیات و یکی از مهم ترین عناصر موجود بر روی کره زمین است. این ماده حیاتی و مهم در نیمه دوم قرن اخیر به صورت لوله کشی به تمامی نقاط شهری منتقل گشته است. با انجام این عمل مسئله فشار آب اهمیت زیادی پیدا کرد، به ویژه در ساختمان های چند طبقه و یا مکان های تجاری که متراژ بالا دارند.

در این بین اهمیت رساندن آب با فشار مناسب بیشتر و بیشتر شد. پمپ های آب نگرانی مردم را برای زندگی کردن در ساختمان های بزرگ و چند طبقه حل کرده است. در حال حاضر انواع گوناگونی پمپ آب وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند که آنها را برای فضا های گوناگون مناسب می کند. یافتن بهترین و مناسب ترین پمپ با توجه به نیاز تان اهمیت آشنایی با انواع پمپ های آب و ویژگی های آنها را بیشتر مشخص می کند.

به همین دلیل است که ما قصد داریم در این مقاله تحت عنوان همه چیز در ارتباط با پمپ آب خانگی، شما را هر چه بیشتر با انواع پمپ آب و کارایی آنها در مکان های مختلف آشنا کنیم. پس اگر در ارتباط با این مسئله کنجکاو هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ آب خانگی یک دستگاه است که انرژی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می نماید. این فعالیت دستگاه پمپ آب، به تنظیم و تقویت فشار آب در واحد های مسکونی، ویلا، ساختمان ها و… کمک می نماید.

با چه واحد هایی و بر اساس چه معیار هایی پمپ آب خانگی را می سنجند؟

معیار های گوناگونی وجود دارند که با آگاهی داشتن از آنها می توانید بهتر با ویژگی های پمپ آب خانگی آشنا شوید. به همین دلیل ما این بخش را در مقاله همه چیز در ارتباط با پمپ آب خانگی قرار داده ایم.

  • هد و یا همان ارتفاع پمپ: منظور از ارتفاع طول پمپ نیست، بلکه منظور حداکثر ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را ارسال کند. در حقیقت هد یک پمپ میزان فشاری است که پمپ می تواند به آب وارد کند تا آب با کمک آن به صورت عمودی به سمت بالا حرکت کند. میزان هد پمپ آب خانگی به سه مسئله میزان اصطکاک داخل لوله، فشار لازم برای تخلیه و ارتفاع استاتیک مربوط است.
  • دبی یا آبدهی پمپ: دبی پمپ میزان آبی است که پمپ آب خانگی در بازه مشخصی از زمان منتقل می کند. واحد اندازه گیری دبی متر مکعب بر ساعت است. یعنی در هر ساعت چند متر مکعب آب جا به جا می شود.
  • قدرت (توان): توان یا قدرت را در کنار نام تمام وسایل برقی می توانید مشاهده کنید. توان هر وسیله بر اساس کیلو وات، وات و یا اسب بخار محاسبه می گردد. اصطلاح توان به این مسئله اشاره دارد که پمپ آب برای جا به جا کردن آب به چه میزان انرژی و نیرو برای روشن بودن و فعالیت کردن احتیاج دارد. این مسئله یکی از مهم ترین موضوع ها تحت عنوان همه چیز در ارتباط با پمپ آب خانگی است.
  • میزان تخلیه یا نرخ جریان: این عامل سرعت انتقال آب را مشخص می کند. هر چه نرخ تخلیه بیشتر باشد یعنی پمپ با سرعت بیشتری کار می کند. برای بدست آوردن نرخ جریان به بررسی میزان آبی که در زمان مشخصی تخلیه می شود توجه می کنند. واحد اندازه گیری نرخ جریان لیتر بر دقیقه است.

کاربرد های پمپ آب خانگی

از پمپ آب در مراکز و مکان های گوناگون به دلایل مختلف ممکن است استفاده شود. پمپ آب در سال 1796 توسط جوزف مونتلگیفر اختراع گشت. کاربرد اصلی پمپ آب خانگی انتقال دادن آب از مخزن اصلی به حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و… است.  در ادامه چند مورد از کاربرد های پمپ آب را به صورت موردی بیان کرده ایم.

  • افزایش فشار آب در آپارتمان ها، برج ها و مراکز مسکونی
  • استفاده در پاساژ ها، ساختمان ها و اماکن اداری و…
  • پمپ کردن آب در کارخانه ها، استخر ها، انبار ها و…
  • گردش آب در ساختمان و گردش آب گرم در آپارتمان ها
  • استفاده در حوزه آتش نشانی و اطفاء حریق در مراکز
  • آبیاری باغ و تامین آب استخر های خانگی

انواع پمپ آب خانگی

اگر بخواهیم همه چیز در ارتباط با پمپ آب خانگی را بدانیم باید در ابتدا با انواع آن آشنا شویم.

  1. پمپ آب واحدی یا داخل ساختمانی: این نوع پمپ که به پمپ آب خانگی کم صدا نیز مشهور اند در داخل خانه قرار می گیرند تا به گردش آب داخلی و همچنین تنظیم فشار آب کمک کنند. این پمپ ها کوچک و کم صدا هستند تا جای زیادی را اشغال نکنند و همچنین آلودگی صوتی ایجاد نماید.
  2. پمپ گردشی درون خطی: به گردش آب سرد و گرم در داخل خانه به ویژه خانه های با متراژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. پمپ اب مخزن قابل انبساط یا منبع تحت فشار: این نوع پمپ دارای یک مخزن دیافراگمی است و تا زمانی که میزان آب درون این مخزن ثابت باشد از روشن شدن پمپ جلوگیری می شود.
  • پمپ های آب بر اساس توان مصرفی به انواع یک اسب، نیم اسب و دو اسب تقسیم می شوند. در ادامه انواع مدل های پمپ آب یک اسب را بیان کرده ایم.
  1. پمپ آب بشقابی: با کمک پروانه های خود آب را به چرخش درمی آورد و با شتاب منتقل می کند. این نوع پمپ برای ساختمان هایی که دارای سه طبقه ۲ واحدی هستند مناسب است. البته توجه کنید که حداکثر متراژ هر واحد باید ۷۵ متر باشد.
  2. پمپ آب یک اسب جتی: این نوع پمپ برای ساختمان های ۴ طبقه دو واحدی مناسب است. این پمپ برای خانه های تا حداکثر ۶۵ متری مناسب می باشد.
  3. پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه: برای آپارتمان های ۴ طبقه که دو واحدی هستند از این مدل پمپ می توانید استفاده کنید. این پمپ قدرت بیشتری دارد پس برای خانه ها با متراژ حداکثر ۷۵ متری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  4. پمپ آب نیم اسب: این مدل پمپ برای خانه های یک طبقه مناسب است و نسبت به مدل یک اسب دارای قدرت کمتر می باشد.
  5. پمپ آب سانتریفیوژی: این مدل پمپ یکی از کاربردی ترین مدل پمپ آب خانگی در جهان است. به این مدل پمپ گریز از مرکز نیز می گویند. پمپ آب سانتریفیوژی با کمک پروانه پر قدرت خود آب را جا به جا می کند. از این مدل پمپ برای حفظ جریان آب در ساختمان استفاده می شود.

بررسی اجزای پمپ آب خانگی

در این بخش از مقاله همه چیز در ارتباط با پمپ آب خانگی شما را با اجزا انواع پمپ آب خانگی آشنا می کنیم. منبع انبساط دستگاه که به نام مخزن دیافراگمی نیز شناخته می شوند. فعالیت اصلی آن قرار گیری آب در آن است.

  • کلید اتوماتیک دستگاه که به خاموش شدن قبل از اتمام آب مورد نیاز اقدام می نماید تا از سوختن پمپ جلوگیری شود.
  • فشار سنج
  • اینورتر
  • تیوپ داخل منبع تحت فشار
  • پرشر سوئیچ دستگاه
  • پنج راهی

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم تا شما را در راستای شناسایی و انتخاب بهترین پمپ متناسب با ساختمانتان راهنمایی کنیم. در وردست می توانید انواع پمپ آب خانگی را مشاهده و خریداری نمایید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب