logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
معماری کینتیک

معماری کینتیک (Kinetic Architecture) و 4 ویژگی آن

معرفی معماری کینتیک:

معماری کینتیک (Kinetic Architecture) به ساختمان ها یا سازه هایی اشاره دارد که به گونه ای طراحی می شوند تا بتوانند بر اساس شرایط محیطی و یا نیازهای ساکنین تغییر شکل دهند و یا حرکت کنند. این رویکرد نوآورانه در معماری مدرن، تلفیقی از مهندسی، علوم مواد و مصالح و تکنولوژی های کامپیوتری می باشد که ساختمان های تعاملی، دینامیک و سازگار را ایجاد می کند.

خصوصیات کلیدی معماری کینتیک:

1. حرکت و جابجایی (Transformation or Movement):

این نوع معماری شامل حرکات و تغییرات در اعضای ساختمان، از جمله دیوارها، سقف ها و نماها می شود.

2. وفق پذیری (Adaptability):

ساختمان ها را قادر می سازد تا با توجه به شرایط محیطی از جمله نور، دما و آب و هوا تغییرات لازم را ایجاد کنند.

3. تعامل (Interactivity):

ساکنان ساختمان ها، می توانند بر رفتار و هندسه ساختمان از طریق سنسورها، کنترل گرها و سیستم های هوشمند تاثیر بگذارند.

4. پایدار بودن (Sustainability)

معماری کینتیک می تواند موجب بهینه سازی مصرف انرژی، بهره بردن از نور طبیعی روز، بهبود گردش هوا (Ventilation) و کاهش مخاطرات زیست محیطی شود.

از نمونه پروژه هایی که در جهان از این نوع معماری بهره برده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. موزه هنر میلواکی (Milwaukee Art Museum):

موزه هنر میلواکی با پاویلیون منحصر به فرد خود، واقع در آمریکا، به دلیل سایبان متحرک خورشیدی با بال‌ ۶۵ متری که بر اساس زمان روز باز و بسته می‌شود، مشهور شده است. این بال‌ها از ۷۲ پره کوچکتر استیل ساخته شده‌ است و مجموعا ۹۰ تن وزن دارد که باز و بسته شدن این بال ها، ۳.۵ دقیقه زمان می‌برد. سنسورهای نصب شده بر روی آنها سرعت و جهت باد را اندازه‌گیری می‌کنند.

Milwaukee Art Museum
Milwaukee Art Museum
2. برج های البحر (Al Bahr Towers):

برای طراحی 2 ساختمان اداری ۲۵ طبقه در آب و هوای خشک ابوظبی،از استودیو معماری آئداس کمک گرفته شد. تیم طراحی تصمیم گرفت تا یک نمای کینتیک معرفی کند که به مسیر حرکت خورشید پاسخ می‌  دهد و در نتیجه سایه مناسب را برای ساختمان در طول روز فراهم می‌کند. نمای Mashrabiya که از سیستم‌های سنتی در خاورمیانه الهام گرفته شده است، شامل ۱۰۰۰ محافظ خورشیدی مجزا است که می‌تواند توسط سیستم‌های مدیریت ساختمان کنترل شود.

Al Bahr Towers
Al Bahr Towers
3. خانه شریفی ها:

منحصر به فرد بودن پروژه مسکونی 1400 مترمربعی، طراحی شده توسط علیرضا تغابنی شرکت Next Office، در متحرک بودن اتاق هایش است. این اتاق ها، به صورت باکس های چوبی هستند که با توجه به فصول مختلف و اجرای سناریو مختلف، چرخش دارند. همچنین در بخش مرکزی ساختمان، نورگیری تعبیه شده است که بتواند بخش های دیگر ساختمان را از لحاظ نور تامین کند.

Sharifi ha
Sharifi-ha House / Next Office
4. مرکز مالی باند (Bund Financial Center):

مرکز مالی باند، واقع در شانگهای چین، به عنوان نقطه اتصال بین شهر قدیمی و مرکز مالی مدرن طراحی شده است. این مرکز، یک نوع از ساختمان کینتیکی است که میتواند به عنوان فضایی برای کار و گردهمایی هزاران نفر را  ایجاد کند. پرده متحرکی که شامل سه لایه مجزا از هم و 675 لوله از آلیاژ منیزیم (Tassel) می باشد، ساختمان را احاطه کرده است. طول این لوله ها از 2 متر تا 16 متر متفاوت است.

مرکز مالی باند
Bund Financial Center
داخل مرکز مالی باند
Interior View of Bund Financial Center

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب