logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
کاربرد اره پروفیل بر

کاربرد اره پروفیل بر و ویژگی های آن

بررسی کاربرد اره پروفیل بر

یکی از مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی، راه سازی و… پروفیل می باشد. اما پروفیل چیست؟ در گذشته برای ساخت دیواره، قاب، در و… از چوب و یا فلزات تو پر استفاده می کردند. چوب به مرور زمان به دلیل فرسایش سریع و آسیبی که استفاده بیش از حد آن به طبیعت وارد می کرد کنار گذاشته شد.

کم کم استفاده از فلزات سنگین و بزرگ نیز دیگر اقتصادی بنظر نرسید. زیرا میزان عنصر بیشتری  برای تولید محصول باید استفاده می شد و در نتیجه محصولات تولیدی سنگین بودند. جدا از این مسئله استحکام لازم را نیز نداشتند. همین مسئله باعث شد که با پیشرفت تکنولوژی و صنایع، مهندسین و متخصصین دست به تولید پروفیل بزنند.

از پروفیل در ساخت در و پنجره، نرده و… استفاده می کنند. اما برای استفاده درست و دقیق این ماده نیاز داریم تا به خوبی آن را اندازه گیری و برش دهیم. به دلیل فرم خاصی که پروفایل دارد وسیله برش دادن آن نیز ابزاری تخصصی است.

در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با کاربرد اره پروفیل بر آشنا کنیم. پس اگر میخواهید با کاربرد اره پروفیل بر و ویژگی های آن آشنا شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در ابتدای کار بیایید تا باهم بررسی کنیم اصلا کاربرد اره پروفیل بر چیست و در چه جاهایی از این وسیله بیشترین استفاده ممکن صورت می گیرد. کاربرد اره پروفیل بر در محیط های ساختمانی، صنعتگری، فلزات، آهنگری و… بیشتر به چشم می خورد.

به دلیل قدرت بالایی که این وسیله دارد از آن برای برش انواع فلز و هم چنین سخت ترین پروفیل ها استفاده می شود. از آنجایی که انواع اره پروفیل بر بر خلاف دیگر اره های فلز، دارای وزن کمتر و قابلیت جا به جایی بیشتر است از آن در موارد گوناگون و مکان های مختلف می توانید استفاده کنید.

ابزار برش پروفیل دارای یک گیره برای نگهداری پروفیل بر روی دستگاه و یک بازوی متحرک می باشد که تیغه بر روی آن قرار دارد. با کمک دسته متحرک اپراتور می تواند تیغه را در محل دلخواه روی قطعه فرود بیاورد. به دلیل این ساختار ویژه مهم ترین کاربرد اره پروفیل بر انجام برش به صورت مورب و زاویه دار می باشد.

ویژگی های اره پروفیل بر

اره پروفیل بر نیز مانند دیگر ابزار دارای ویژگی هایی است که آن را از دیگر ابزار های مشابه مجزا می کند. در این بخش ما قصد داریم تا به همین نکات توجه کنیم. شما با استفاده از این نکات می توانید از بین انواع مدل های اره پروفیل بر بهترین مدل را انتخاب و خریداری نمایید.

  • قدرت بالا برای برش فلزات سخت: یکی از مهم ترین ویژگی های اره پروفیل بر که آن را از دستگاه فرز مجزا کرده است همین کارایی و قدرت بالای این دستگاه می باشد. به این نکته توجه کنید که هر چقدر ضخامت تیغه بیشتر و قدرت موتور بالاتر باشد توانایی این وسیله برای برش فلزات سخت تر نیز افزایش می یابد.
  • تعداد دور متفاوت: علاوه بر اینکه اره پروفیل بر در انواع مدل ها با سرعت و ضخامت تیغه گوناگون عرضه می شود، تعداد دور موتور این محصول دارای قابلیت تنظیم است. پس شما می توانید سرعت تیغه را تنظیم کنید.
  • گونیای درجه بندی شده: برخی از انواع اره پروفیل بر دارای گونیای درجه بندی شده اند که با استفاده از آن شما می توانید برش های زاویه دار و دقیق بر روی قطعات بزنید.
  • جنس و نوع دسته و بدنه: بدنه دستگاه باید از فلزات سخت و با مقاومت بالا تولید شده باشد. در غیر این صورت دستگاه به سرعت فرسوده می گردد یا حتی ممکن است قطعات آن بشکنند!! دسته محصول نیز باید خوش دست و روان باشد.

مزیت جایگزینی این دستگاه با دیگر دستگاه های برش معمولی

یکی از مسائل مهم در هنگام برش پروفیل انجام دقیق کار و برش های تمیز بر روی قطعه است. با استفاده از اره پروفیل بر شما با خیالی آسوده می توانید برش هایی تمیز، دقیق و بدون خطا داشته باشید.

  • به دلیل سهولت استفاده و همچنین امکان برش های مورب و زاویه دار شما میتوانید پروفیل را به شکل های گوناگون با این دستگاه برش دهید. علاوه بر این انجام برش بر روی قطعات با فرم خاص نیز امکان پذیر است.
  • افزایش سهولت و سرعت کار نیز به دلیل قدرت بالا موتور و دسته متحرک محصول رخ می دهد.
  • قابلیت جا به جایی و حمل آسان محصول به دلیل نوع طراحی از دیگر مزیت های اره پروفیل بر است.
  • امنیت بالا در حین کار به دلیل وجود گیره و توانایی تنظیم دقیق سرعت دستگاه رخ می دهد.
  • قابلیت برش بر فلزات سخت به دلیل ضخامت و کیفیت بالای تیغه و قدرت فوق العاده موتور دستگاه می باشد.

نکات ایمنی در هنگام کار با دستگاه اره پروفیل بر

استفاده از چنین وسیله قدرتمند و کاربردی باید با رعایت تمام نکات ایمنی انجام پذیرد، زیرا کوچک ترین غفلت ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بار آورد.

  • پوشیدن لباس ایمنی مناسب با کار که شامل عینک مخصوص، دستکش و لباس ایمنی می باشد.
  • در همان ابتدا کار باید حالت سوئیچ، محافظ سنگ برش و پایه گیره را قبل از متصل کردن دستگاه به برق چک کنید. اینکار از روشن شدن دستگاه به صورت ناگهانی در هنگام اتصال با برق جلوگیری می کند.
  • قرار دهی صحیح قطعه در محل گیره نیز مورد دومی است که قبل از کار با اره پروفیل بر باید به آن توجه کنید.
  • بررسی مدت زمان استفاده از اره نیز اهمیت دارد. زیرا در استفاده طولانی مدت اره داغ می گردد در نتیجه تیغه و قطعه هر دو اسیب می بینند‌.
  • تا حد ممکن از این دستگاه برای برش قطعات غیر پروفیلی استفاده نکنید.

اجزای اره پروفیل بر

آشنایی با اجزا اره پروفیل بر کمک می کند تا بتوانید بهتر و با آگاهی بیشتر از آن استفاده کنید و آسیب کمتری ببینید.

  • سطح زیرین یا همان کفی: سطح صاف و هموار زیرین است که اره را ثابت نگه می دارد. این بخش معمولا جنس پلاستیکی یا فلزی دارد.
  • تیغه: جنس تیغه اره پروفیل بر الماس یا فلز های سخت مانند فولاد می باشد. اندازه و نوع تیغه دارای تنوع است. پس شما می توانید نسبت به نیازتان هر موردی که مناسب تر می دانید را انتخاب کنید.
  • گارد محافظ: این بخش مهم ترین بخش در بین اجزا اره پروفیل بر است که وظیفه آن محافظت از اپراتور در برابر براده ها و جرقه ها می باشد. جنس این بخش پلاستیک شفاف یا فلز است.
  • دسته: جهت کنترل اره توسط اپراتور
  • گیره: جهت ثابت نگه داشتن قطعه در زیر اره
  • موتور: بخش اصلی دستگاه است که تیغ را به چرخش در می آورد و بر روی دسته قرار دارد.
  • بدنه: از جنس فلز و یا پلاستیک است. طراحی آن باید به گونه ای باشد که بتواند فشار وارده از دستگاه را کنترل کند تا دستگاه در هنگام کار منحرف نشود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کاربرد اره پروفیل بر، چیستی و ویژگی هایش آشنا کنیم. آگاهی از این مسئله از این جهت که به خرید صحیح اره پروفیل بر مطابق با انتظار و نیاز کمک می کند اهمیت دارد. در وردست نیز می‌توانید انواع اره پروفیل بر را مشاهده و خریداری نمایید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب