logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
انواع دریل بادی

بررسی انواع دریل بادی

بررسی انواع دریل بادی و کاربرد های آنها در صنعت

در مسائل صنعتی و خانگی معمولا نیاز به سوراخ کردن و یا باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره داریم. همه ما می دانیم که بهترین وسیله برای سوراخ کردن انواع اجسام و محیط ها دریل می باشد. اما نباید از کنار این کلمه به آسانی گذشت. زیرا انواع گوناگونی دریل در بازار موجود هستند که هر کدام کاربرد مختص به خودشان را دارند.

در این بین آشنایی با انواع گوناگون دریل و کاربرد های آن اهمیت زیادی پیدا می کند. اهمیت کسب اطلاعات در این مورد باز می گردد که داشتن اطلاعات کافی در این موضوع باعث خرید آسان تر و به صرفه تر این محصول می شود.

در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با انواع دریل بادی و چیستی آن آشنا کنیم. در ادامه نیز نکاتی درباره کاربرد ها و اجزای این نوع دریل را با شما در میان می گذاریم. پس اگر به دنبال خرید دریل بادی متناسب با کاربرد مدنظرتان آن هم با قیمت خوب هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دریل بادی چیست؟

همانطور که از نام این محصول مشخص است، دریل بادی وسیله ای است که با کمک نیروی باد مته را جهت سوراخ کاری اشیا به حرکت می اندازد. نحوه کار دریل بادی بدین صورت است که هوای داخل کمپرسور انرژی لازم جهت چرخیدن مته را تامین می نماید. انواع گوناگونی دریل وجود دارند. در صنعت از دریل های شارژی، برقی و بادی استفاده می گردد که هر کدام نسبت به دیگری برتری هایی دارند. شما باید نسبت به نیازتان یکی از این موارد را انتخاب کنید.

دریل برقی به کمک برق شهری، برای سوراخ کاری در محیط خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. دریل شارژی از برق ذخیره شده در باتری به جهت چرخاندن مته استفاده می کند. معمولا از این نوع دریل برای پیچ کاری استفاده می شود. مزیت دریل بادی نسبت به دیگر مدل ها در این است که این نوع دریل قدرت بسیار بالاتری دارد. همچنین به دلیل نیاز به روغن کاری مداوم طول عمر بیشتر و استهلاک کمتری دارد.

انواع مختلف دریل بادی

در این بخش قصد داریم تا شما را با انواع دریل بادی و کاربرد های آن آشنا کنیم.

  • پنوماتیک تفنگی: در بین انواع دریل بادی این مدل مناسب ترین نوع برای کار های سبک و دم دستی تر است. مثلا برای سوراخ کاری بر روی چوب و پلاستیک های نیمه ضخیم مناسب می باشد.
  • پنوماتیک مستقیم: این مدل بیشتر در مکان های عمومی استفاده می شود.
  • پنوماتیک سر کج: از بین انواع دریل بادی این مدل برای سوراخ کاری بر روی فلز ها و ورقه های زاویه دار مناسب است. ظاهر این دریل بادی مشابه با چپق می باشد.
  • پنوماتیک با فرم خاص: وزن کم، قدرت بالا و داشتن زوایا متعدد از جمله ویژگی های دریل بادی مدل پنوماتیک با فرم خاص می باشد. تعویض سری این محصول نیز آسان و در کمترین زمان ممکن انجام می پذیرد.
  • پنوماتیک ظریف کاری یا مینیاتوری: از این مدل دریل در صنایع هوا فضا و یا جواهر سازی برای ایجاد سوراخ های بسیار ظریف استفاده می شود. این وسیله دارای انعطاف کافی برای ایجاد سوراخ های دقیق و مینیاتوری می باشد.
  • پنوماتیک قلاویز زن: از دریل بادی مدل پنوماتیک قلاویز زن برای ایجاد رزوه در سطوح مختلف استفاده می شود. تخصص این وسیله ایجاد فرورفتگی های کوچک و دقیق با عمق کم در سطح های فلزی است.
  • پنوماتیک صلیبی: شکل خاص و قدرت زیاد ویژگی هایی است که پنوماتیک صلیبی را از دیگر انواع دریل بادی جدا کرده است. از دریل پنوماتیک صلیبی بیشتر در صنایع سخت مانند حمل و نقل ریلی و قطار، ساخت و ساز و صنعت کشتی سازی استفاده می شود.

چرا از بین انواع مدل های دریل باید سراغ مدل بادی برویم؟

در این بخش به مسئله مزیت های استفاده از دریل بادی می پردازیم.

  • سبک بودن و افزایش بهره وری: در ساخت دریل بادی از قطعات کمتری استفاده شده است. همین مسئله باعث گشته که دریل بادی وسیله ای سبک باشد. از آنجایی که دریل بادی علاوه بر سبک بودن دارای قدرت فراوانی نیز هست پس بهره وری بیشتری دارد. زیرا هم سرعت کار شما را افزایش می دهد و هم دیرتر شما را خسته می کند.
  • مصرف برق کمتر: دریل بادی فقط در هنگام فعالیت کمپرسور از انرژی برق استفاده می کند و میزان استفاده آن از برق بسیار کمتر از مصرف برق دریل برقی می باشد. پس از این نظر دریل بادی انرژی کمتری مصرف می کند و از میزان هزینه لازم برای انرژی می کاهد.
  • قیمت ارزان تر به دلیل نبود قطعات فراوان داخل محصول: از آنجایی این وسیله قطعات کمتری دارد نیاز به نگهداری خاص و وقت گیر ندارد. علاوه بر این قطعات کمتر باعث قیمت ارزان تر و به صرفه تر این محصول گشته است. حتی در هنگام خرابی نیز هزینه زیادی برای تعمیر لازم نیست که پرداخت کنید.
  • قدرت گشتاوری بسیار بالا: قدرت و سرعت بیشتر این نوع دریل نسبت به انواع برقی و شارژی، زبان زد است. علت این قدرت و سرعت بیشتر به استفاده از انرژی باد بر می گردد.
  • تنوع: دسته بندی انواع دریل بادی واقعا کار سختی است. زیرا انواع گوناگونی از این محصول با ویژگی ها و کاربرد های مختلف تولید شده اند. این ویژگی دریل بادی باعث شده تا شما بتوانید مناسب ترین و تخصصی ترین ابزار را در دست داشته باشید.

هرچند که این وسیله صدای زیادی ایجاد می کند اما از آنجایی که مزیت های فراوانی دارد و دیگر انواع دریل نیز از نظر صدا تقریبا مانند دریل بادی هستند پس استفاده از این محصول کاربردی تر است.

ویژگی های بهترین دریل بادی

آیا تنها کاربرد و فایده این دستگاه انجام سوراخ کاری است؟ پاسخ این سوال خیر می باشد. به آسانی می توان با استفاده از سری های گوناگون استفاده های متفاوتی از انواع دریل بادی کرد. به عنوان مثال شما می توانید از دریل بادی جهت سنباده زنی، باز و بسته کردن پیچ و مهره، سوراخ کاری، برش دادن، جلا دادن و… استفاده کنید.

البته به این مسئله توجه کنید که تفاوت در نوع به تفاوت در کاربرد نیز تبدیل می گردد. اما به طور کلی از انواع دریل بادی در صنایع گوناگون مانند ذوب فلزات، راه سازی، معادن و کارگاه های گوناگون شیشه، چوب، محصولات نفتی و… استفاده می شود.

بررسی اجزا تشکیل دهنده دریل بادی

نقطه مشترک بین انواع دریل بادی وجود اجزا و قطعات مشترک داخلی است. بخش هایی که در ادامه نام برده شده اند در تمام انواع دریل بادی مشترک هستند.

  • دستگاه کمپرسور که به تامین هوا فشرده می پردازد.
  • لوله فلزی که جهت منتقل کردن باد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر رطوبت که وظیفه آن تخلیه رطوبت از داخل دستگاه است.
  • فشار شکن که حد لازم و استاندارد فشار را در دستگاه کنترل می کند.
  • بخش روغن که روغن لازم را به دستگاه تزریق می نماید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا با بررسی انواع، ویژگی ها، کاربرد و چیستی این نوع دریل اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در وردست می‌توانید انواع دریل بادی را مشاهده نمایید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب