logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
طراحی سالوتوژنیک

4 مزیت طراحی سالوتوژنیک (Salutogenic)

معرفی طراحی سالوتوژنیک:

از آنجایی که این روزها، زمان بیشتری را در داخل ساختمان‌ها سپری می‌کنیم، تاثیر این فضاها بر سلامتی جسمی و روانی ما اهمیت بیشتری می‌یابد. طراحی سالوتوژنیک، مفهومی است که در علم سلامتی، ریشه دارد و هدف آن ایجاد فضاهایی است، که به طور فعال سیستم سلامتی بدن و نشاط انسان ها را ارتقاء دهد. در این مقاله، به اصول طراحی سالوتوژنیک، فواید آن و نمونه‌ های ساختمان‌ هایی که این رویکرد نوآورانه را به کار می‌گیرند، می‌پردازیم.
این نوع از طراحی، بر منشأ سلامتی و تندرستی تمرکز دارد، نه فقط صِرف فقدان بیماری. در این نوع طراحی، سلامت ساکنان را اولویت قرار می دهد و فضاهایی را ایجاد می‌کند که از سلامتی جسمی و روانی حمایت می‌کند. این رویکرد کلی عواملی مانند نور طبیعی، کیفیت هوا، مصالح ساختمان و بحث آکوستیک بودن فضاها را در نظر می‌گیرد تا محیطی هماهنگ به همراه هارمونی ایجاد کند.
فواید طراحی سالوتوژنیک
  1. بهبود سلامت روانی: طراحی سالوتوژنیک می‌تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و با ترکیب عناصر طبیعی، نور آرام و رنگ‌ های آرامش‌ بخش، سلامتی روانی را ارتقاء ببخشد.
  2. سلامتی جسمی: با اولویت دادن به نور طبیعی، هوای تازه و دمای مناسب، طراحی سالوتوژنیک می‌تواند سیستم ایمنی بدن و سلامتی جسمی را ارتقاء دهد.
  3. افزایش بهره‌وری: فضاهای سالوتوژنیک می‌توانند تمرکز، خلاقیت و بهره‌وری را افزایش دهند و عملکرد در حین کار و همچنین موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان را بهبود ببخشد.
  4. بهزیستی بیشتر: با حمایت از سلامتی جسمی و روانی، طراحی سالوتوژنیک می‌تواند بهزیستی کلی را ارتقاء دهد و کیفیت زندگی را بهتر کند

نمونه پروژه های انجام شده:

  1. بیمارستان Khoo Teck Puat Hospital واقع در سنگاپور:
سه بعدی بیمارستان سنگاپور
Khoo Teck Puat Hospital (Singapore)- 3D View
Khoo Teck Puat Hospital (Singapore)
Khoo Teck Puat Hospital (Singapore)
2. بیمارستان Sidra Medical Center واقع در قطر:
سه بعدی بیمارستان قطر
Sidra Medical Center (Doha, Qatar)

بیمارستان قطر

عوامل موثر در طراحی:

  1. نور طبیعی: نور طبیعی را از طریق پنجره‌ ها، سقف‌ های شفاف و سطوح بازتابنده حداکثر کنید.
  2. دمای مناسب: دمای مناسب (۲۰-۲۴ درجه سانتیگراد) را حفظ کنید و سیستم‌ های گرمایش و سرمایش مناسب را در نظر بگیرید.
  3. کیفیت هوا: تهویه طبیعی، فیلتراسیون هوا و مواد غیر سمی را در اولویت قرار دهید.
  4. آکوستیک: فضاها را با مصالح عایق صوتی، عایق بندی کنید. 
  5. متریال: مواد و مصالح پایدار و غیر سمی را انتخاب کنید که کیفیت هوای داخل فضاها را ارتقاء دهند.
  6. بیوفیلیا (Biophilia): عناصر طبیعی، مانند گیاهان، دیوارهای سبز و سقف‌های زنده (Green Roofs) را در اولویت قرار دهید تا ساکنان را با طبیعت هماهنگ کنید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب