logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
سطح جزئیات

معرفی سطح جزئیات (LOD) و 6 مرحله آن

سطح جزئیات (LOD) چیست؟

LOD مخفف کلمه Level of Development/Detail، یک چهارچوب استاندارد برای تعریف مقدار جزئیات (Amount of Detail) و همچنین دقت آنها (Accuracy) است، که وجود آنها، لازمه شکل گیری یک سیستم BIM (Building Information Modeling) در مراحل مختلف می باشد و آن را به سطح جزئیات می شناسند.

سطح جزئیات BIM، به شرح ذیل می باشد:

  • (Concept Design) LOD100:

مدل مفهومی که پارامترهایی مانند مساحت، ارتفاع، حجم، موقعیت و جهت در آن تعریف می‌شوند.

  • (General Modeling with Schematic Design) LOD200:

مدل عمومی با طراحی شماتیک که المان ها با مقادیر تقریبی، اندازه، شکل، موقعیت و جهت مدل می‌شوند. المان های غیر هندسی هم می‌توانند در این بخش قرار بگیرند.

  • (Accurate Modeling & Detailed Design) LOD300:

مدل‌سازی دقیق و نقشه‌ های کارگاهی (Shop Drawings) که المان ها با اجزای خاص، مقادیر دقیق، اندازه، شکل، موقعیت و جهت تعریف می‌شوند. عناصر غیر هندسی نیز می‌توانند در مدل  LOD 300 تعبیه شوند.

  • (Greater Detail & Construction Documentation) LOD350:

شامل جزئیات و المان های بیشتری می باشد که نماینده‌ المان های ساختمان در ارتباط با سیستم‌های مختلف ساختمان و سایر عناصر با گرافیک واضح و تعاریف مشخص می‌باشند.

  • (Fabrication & Assembly) LOD400:

المان ها به عنوان اجزای خاص مدل می‌شوند، با اطلاعات کامل ساخت، مونتاژ و جزئیات به انضمام مقادیر دقیق، اندازه، شکل، موقعیت و جهت. عناصرغیرهندسی می‌توانند در مدل LOD 400 قرار بگیرد.

المان ها به عنوان اجزای ساخته‌ شده برای پروسه عملیات و نگهداری علاوه بر اندازه، شکل، موقعیت، مقادیر و جهت دقیق و واقعی مدل می‌شوند،. عناصر غیر هندسی می‌توانند در مدل عناصر در LOD 500 تعبیه شوند.

به عنوان مثال، نصب ستون فلزی بر روی فونداسیون را در شکل زیر به همراه سطح جزئیات LOD ملاحظه می کنید.

LOD Steps
Level of Development

همانطور که در تصویر بالا دیده می شود، در مرحله چهارم LOD400، بولت ها و صفحه ستون اضافه شده و در مرحله بعدی LOD500 بیس پلیت پانچ شده و بولت ها عصایی شده اند و به کمک مهره، اتصال بولت با صفحه ستون شکل گرفته است.

همچنین اتصال تیر به ستون را با در نظر گرفتن سطح جزئیات LOD، در تصویر زیر مشاهده می کنید.

BIM Level of Development

همانطور که ملاحظه می فرمائید، در مرحله تکمیلی سوم LOD300، فاصله بادخور تیر با بال ستون، شکل گرفته است و در مرحله بعدی LOD350 نبشی اتصال، در جان تیر جهت اتصال به ستون و در آخر LOD400 سخت کننده های عرضی (Stiffener) در جان تیر و ورق پیوستگی (Continuity Plate) در جان ستون مدل شده است.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب