logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
بلوک AAC

بلوک AAC (بلوک سبک گازی اتوکلاو شده) و 10 مزیت آن

معرفی بلوک AAC:

بلوک AAC مخفف کلمه Autoclaved Aerated Concrete به معنای بتن گازی سبک اتوکلاوشده میباشد. این نوع از بلوک توسط یک آرشیتکت سوئدی به نام دکتر Johan Axel Eriksson در اواسط دهه 1920 میلادی ابداع گردید که حاصل ترکیب آهک، ماسه سیلیسی، آلومینیوم، سیمان، آب بود. این مصالح اوليه با يکديگر مخلوط می شوند و سپس داخل قالب ریخته می شوند، سپس اين مخلوط پف ميکند، داخل قالب بالا می آید و به شکل کيک ميشود. بعد از اين فرآيند، براي ساخت قطعات بنايي کيک را به ابعاد مورد نياز مي برند. سپس آن را با استفاده از فشار زياد بخار در اتوکلاو، عمل آوري ميکنند. این بلوک با نام های تجاری هبلکس و سیپورکس در بازار نیز شناخته می شود.

از مزایای بلوک سبک گازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. كاهش هزينه فولاد
  2. كاهش هزينه سيمان
  3. افزايش سرعت
  4. كاهش زمان احداث
  5. كاهش هزينه نيروي كار
  6. كاهش هزينه هاي سرمايش و گرمايش
  7. صرفه جويي در حمل و نقل
  8. استفاده از تمامي ضايعات AAC بعنوان پوكه
  9. كاهش آلودگي هوا
  10. استفاده از ضايعات بعضي از صنايع بعنوان ماده اوليه توليد

از معایب این بلوک می توان به هزینه‌ سرمایه‌گذاری‌ تولید‌ بالا، نیاز بالا به آب در پروسه تولید و فن آوری پیچیده تولید اشاره کرد.

در تصویر زیر مقایسه بین دیوارها از مصالح گوناگون با توجه به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی حائز اهمیت است، از منظر عایق حرارتی و بحث سرمایش و گرمایش ساختمان ها را ملاحظه میفرمائید.

بلوک AAC
مقایسه دیوار از جنس بلوک AAC با آجر فشاری، سفالی و بلوک سفالی

آزمایشات صورت گرفته نشان می دهند که ضخامت دیوار 7.5 سانتیمتر، 10 سانتیمتر و 15 سانتیمتر به ترتیب مدت زمان 3 ساعت، 4 ساعت و 5 ساعت در برابر حریق مقاوم هستند.

دیوار ساخته شده از بلوک AAC وزن مخصوص معادل با 500 کیلوگرم بر مترمکعب، را دارا می باشد که در قیاس با آجر فشاری که وزن مخصوص آن 1850 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد و یا بلوک سیمانی سبک سوراخدار که وزنی معادل 800 کیلوگرم بر مترمکعب است، سبک تر می باشد.

دیوار ساخته شده از بلوک گازی سبک اتوکلاو شده در ضخامت 10 سانتمتر به عنوان پارتیشن داخلی، به همراه اندود یک سانتیمتری، وزنی برابر با 63 کیلوگرم بر مترمربع و همان دیوار جهت به کارگیری در دیوارهای پیرامونی با ضخامت 20 سانت به انضمام اندود یک سانتیمتری وزنی معادل با 113 کیلوگرم بر مترمربع دارد، که در مقایسه با بلوک سیمانی سبک سوراخ دار با اندودکاری، در پارتیشن های داخلی 30 کیلوگرم بر مترمربع و در دیوارهای پیرامونی 60 کیلوگرم بر مترمربع، سبک تر می باشد.

از سوی دیگر، ضریب هدایت حرارتی (لاندا) پایین بلوک سبک گازی اتوکلاو شده، مقدار 0.17 وات بر متر کلوین می باشد، که این عدد برای بلوک لیکا معادل 0.208 وات بر متر کلوین است. بنابراین در 2 دیوار با ضخامت یکسان، آن دیواری که مقاومت حرارتی بالاتری دارد، به این معناست که ضریب هدایتی پائین تری دارد و از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی، عایق حرارتی مناسب تری می باشد.
فرمول محاسبه مقاومت حرارتی:

R= d / λ

R: مقاومت حرارتی (متر مربع در کلوین بر وات) (m²·K/W)

d: ضخامت دیوار (متر)

λ: ضریب هدایت حرارتی (وات بر متر در کلوین)  (W/m·K)

 

 

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب