logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
هرم مازلو

5 بخش هرم مازلو و ساختمان های پایدار

ساختمان های پایدار (Sustainable Buildings) و هرم مازلو (Maslow’s Hierarchy of Needs):

در حوزه توسعه پایدار، بکارگیری تئوری روانشناسی ممکن است نامرتبط به نظر برسد. ولی از منظر دیگر، هرم مازلو، بینش ارزشمندی به منظور درک رفتارهای انسانی و مشوق های آن ارائه می کند که می توانند منتج به ملاحظات مهمی در توسعه پایدار گردند. با ادغام هرم مازلو و نوآوری در ساخت و ساز، ما میتوانیم خروجی های چشمگیرتری در این عرصه داشته باشیم، که منجر به بهبود زیرساخت های مورد نیاز و رفاه و آسایش اجتماع بشود.

نیازهای فیزیولوژیکی در بخش شالوده هرم مازلو، همچون نیازهایی از جمله آب، غذا و سرپناه می باشند. در پروژه های ساختمانی، این بدان معناست که مطمئن باشیم که زیرساخت های مناسب برای دسترسی به مواردی از جمله منابع آب سالم تا بهینه سازی در مصرف انرژی، با این نگرش که نیازهای پایه ای در جایگاه اول قرار دارند، برآورده می گردد.

مرحله بعد از نیازهای فیزیولوژیکی، مسائل مربوط به امنیت را در برمی گیرد. حال این امنیت میتواند در حوزه صنعت ساختمان، به ساختمان های مقاوم با کمترین اثرات مخرب زیست محیطی و ایجاد آسایش برای ساکنین همان منطقه که پروژه ها تاسیس می گردند، باشد. مواردی از جمله ساختمان های پایدار در مقابل زلزله، زیرساخت های قوی و مکانیزم های مناسب در زمان بحران، برای ارتقا این فاز از هرم مازلو بسیار اثرگذار هستند.

ارتباطات اجتماعی در پله بالاتر هرم مازلو که شامل عشق و تعلق خاطر می شود، نیاز به ساخت مراکز تفریحی و اجتماعی که افراد گرد هم جمع می شوند و به ارتباطات سازنده ترغیب می گردند، را خاطر نشان می سازد. این مورد می تواند به روابط قوی و بالابردن سطح کیفی زندگی افراد کمک شایانی کند.

دو مرحله پایانی این هرم، به عزت نفس و شکوفایی فردی در راس این هرم مرتبط می شود که مستلزم رشد فردی، دستاوردها و بالفعل در آوردن پتانسیل های افراد است. این بخش از هرم، ورای ساختار فیزیکی پروژها و مرتبط به آموزش، توسعه مهارت ها و توانمندسازی اقتصادی افراد است که به مشارکت آنها در فعالیت ها و امور مربوط به شکوفایی آنها منتهی می شود.

در نهایت، نگرش کل گرایانه در مورد تمام مراحل هرم مازلو به توسعه پایدار کمک شایانی می کند. از استفاده از مصالح دوستدار محیط زیست با ایجاد آلایندگی پائین و تکنولوژی های مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها، همگی می توانند در روند ساختمان سازی نتایج شگفت انگیزی را رقم بزنند در حالی که ابعاد گوناگون توسعه پایدار در ساختمان سازی را پوشش می دهند.

 

هرم مازلو1
سلسله مراتب نیازهای مازلو

 

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب