logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
قیمت مصالح ساختمانی

قیمت مصالح ساختمانی

مقدمه‌ای بر قیمت مصالح ساختمانی

امروزه ساخت و ساز به یکی از فعالیت های اساسی برای توسعه شهرها تبدیل شده است که با اجرای درست، می توان محیطی ایمن و مطمئن ایجاد کرد. مصالح ساختمانی به عنوان مهمترین مواد اولیه در ساخت و ساز به شمار می آیند که تعیین کننده هزینه ها در پروژه های ساختمانی می‌باشند. در این مقاله به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که روی قیمت مصالح ساختمانی تاثیرگذارند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مصالح ساختمانی

رنج قیمت مصالح ساختمانی در بازار مثل بسیاری از کالاهای دیگر با نوسانات مختلفی در طول سال همراه است. این مصالح به صورت کلی در دو دسته بندی مواد فلزی و غیر فلزی قرار می گیرند. با توجه به شرایط ایران در تولید بسیاری از منابع طبیعی، امکان تامین مصالح ساختمانی در داخل کشور وجود دارد. با وجود تولید بسیاری از این مصالح در داخل کشور ولی عوامل بسیار زیادی روی رنج قیمت مصالح تاثیرگذارند. این موارد می توانند تحت تاثیر عوامل داخلی و جهانی باشند. برخی از مهمترین این موارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

نوسانات نرخ ارز در بازار جهانی و مسائل سیاسی

یکی از موارد مهمی که همیشه روی قیمت مصالح ساختمانی تاثیرگذار بوده، تغییرات موجود در دنیای سیاسی داخلی و جهان می باشد. اگرچه مواد اولیه بسیاری از مصالح در داخل کشور وجود دارد ولی قیمت این مصالح به دلیل واردات برخی از مواد و دستگاه های تولیدی، تحت تاثیر قرار می گیرد. دستگاه هایی که در اکثر مراکز تولید مصالح استفاده می شوند، وارداتی هستند و برای خرید آنها باید ارز خارجی تهیه کرد. مسائل سیاسی در سال‌های گذشته روی نرخ ارز تاثیر داشته که به دنبال آن نیز قیمت بسیاری از کالاهای ساختمانی و مصالح افزایش داشته است.

نرخ سوخت و تاثیر آن بر قیمت مصالح ساختمانی

نمی توان تاثیر سوخت را بر قیمت مصالح ساختمانی و سایر کالاهای موجود در حوزه ساخت و ساز، نادیده گرفت. انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی برای استفاده و اجرا در پروژه های مختلف جابجا می شوند. متناسب با چنین شرایطی نیز نیازمند سوخت بوده که با افزایش آن، هزینه های حمل و نقل نیز بالا می رود. افزایش قیمت سوخت باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در قیمت بسیاری از کالاها به ویژه مصالح ساختمانی می شود.

صادرات و عوارض گمرک

با توجه به دستگاه های وارداتی که برای تولید مصالح ساختمانی استفاده می شوند، ایجاد تغییرات در حجم صادرات و هزینه های مربوط به عوارض گمرک، می تواند رنج قیمت انواع مصالح را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش ارز باعث می شود تا بسیاری از شرکت های تولید کننده مصالح، حجم صادرات خود به کشورهای خارجی را افزایش دهند. این روند روی بازار داخلی نیز تاثیرگذار خواهد بود و می تواند باعث کاهش تقاضا شود. افزایش نرخ عوارض نیز باعث می شود تا هزینه مراکز تولیدی که اقدام به واردات مواد اولیه جهت تولید مصالح می کنند، افزایش یابد. تمام این موارد روی بالا رفتن قیمت مصالح تاثیر دارد.

شرایط اقتصادی عمومی و تاثیر آن بر قیمت مصالح ساختمانی

یکی دیگر از مسائل مهم عمومی که باعث ایجاد نوسانات در قیمت مصالح ساختمانی می شود، تورم و نرخ بهره های بانکی است. تاثیر هر کدام از این دو موارد به صورت زیر می باشد.

  • تاثیر نرخ بهره: میزان و نرخ بهره های بانکی نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت مصالح ساختمانی دارند. در صورتی که میزان نرخ بهره های بانکی پایین باشد، میزان ساخت و ساز و تعداد پروژه های ساختمانی نیز افزایش می یابد. همین امر نیز روی میزان تقاضا و بالا رفتن قیمت مصالح تاثیر خواهد داشت.
  • تاثیر تورم: با بالا رفتن نرخ تورم، هزینه های مربوط به تولید مصالح نیز افزایش می یابد. به دنبال بالا رفتن هزینه ها، رنج قیمت مصالح نیز برای جبران افزایش تورم بالا می رود.

 میزان تقاضا و عرضه مصالح ساختمانی

میزان عرضه و تقاضا در بازار، اصلی ترین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت مصالح ساختمانی می باشد. در بازه های زمانی که تقاضا بیشتر از میزان عرضه باشد، قیمت ها به صورت اتوماتیک افزایش می یابند. برعکس این موضوع نیز باعث کاهش قیمت هر کدام از مصالح می شود. بالا رفتن میزان تقاضا به شرایط و وضعیت اقتصادی جامعه بستگی دارد. در صورتی که درآمد و شرایط اقتصادی مناسب باشد، تعداد پروژه‌های ساختمانی افزایش می یابد و به دنبال آن نیز میزان تقاضا زیاد خواهد شد.

قیمت منابع طبیعی و تاثیر آن بر رنج قیمت مصالح ساختمانی

برای تولید مصالح ساختمانی در بسیاری از دسته بندی ها، از منابع مختلف طبیعی استفاده می شود. با ایجاد تغییرات در قیمت هر کدام از منابعی که برای تولید این مصالح استفاده می‌شود، قیمت نهایی نیز دچار نوسانات قابل توجهی خواهد شد. برای مثال می توان به قیمت چوب اشاره کرد که با افزایش رنج قیمت آن به دلایل اقلیمی و سایر موارد دیگر، قیمت مصالحی که از آن ساخته می شوند نیز افزایش خواهد یافت.

نکات مهم در محاسبه قیمت مصالح ساختمانی

همه کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند، با شرایط و عوامل تاثیرگذار بر قیمت مصالح ساختمانی آشنا هستند. این افراد با در نظر گرفتن هر کدام از این موارد و اطلاع از رنج قیمت مصالح در بازار، می توانند میانگین هزینه برای اجرای یک پروژه را محاسبه کنند. البته برخی از نکات را باید قبل از محاسبه قیمت انواع مصالحی که در یک پروژه استفاده می شود را در نظر گرفت. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • نکته مهم قبل از محاسبه قیمت مصالح، توجه به نقش کاربردی پروژه ساختمانی است. در اجرای ساختمان‌هایی که برای استفاده عمومی به کار می روند باید از مصالح باکیفیت‌تر و مقاوم تری که قیمت بالاتری نیز دارند، استفاده کرد.
  • موقعیت مکانی و شرایط جغرافیایی پروژه را نیز باید قبل از محاسبه قیمت مصالح در نظر گرفت. مهندسان با در نظر گرفتن میزان سستی خاک در مکان اجرای پروژه و شرایط آب و هوایی آن منطقه اقدام به طراحی سازه می کنند. نوع طراحی و مصالحی که در هر کدام از پروژه ها استفاده می شود با توجه به شرایط و موقعیت مکان ها، متغیر خواهد بود.
  • نوع اسکلتی که در اجرای پروژه های ساختمانی به کار می رود نیز مهم است. انتخاب اسکلت فولادی یا بتنی را نیز باید قبل از تعیین قیمت مصالح در نظر گرفت.
  • تعداد طبقات را نیز باید در نظر داشت. با افزایش تعداد طبقات، وزن سازه اهمیت پیدا خواهد کرد که در چنین شرایطی نیز توجه به شدت باد، طوفان و زمین لرزه‌ها بیشتر می‌شود.

اصول مهم در خرید مصالح ساختمانی

هنگام بررسی رنج قیمت مصالح ساختمانی، باید به برخی از اصول مهم جهت خرید این مواد توجه داشت. دو اصل مهم در خرید انواع مصالح ساختمانی به صورت زیر می باشند.

  • ماندگاری و دوام: پیمانکاران ساختمانی باید علاوه بر رنج قیمت مصالح، به ماندگاری و دوام آنها اهمیت بیشتری بدهند. بسیاری از پیمانکارانی که به کیفیت کار خود اهمیت می دهند، مصالحی که توسط شرکت های مختلف عرضه می شود را در پروژه های متنوع استفاده می کنند تا ماندگاری آنها را به خوبی بسنجند.
  • ضمانت: دومین اصلی که باید هنگام خرید مصالح ساختمانی به آن توجه داشت، ضمانت آنها می باشد. تمام مصالح با کیفیت باید دارای یک بازه زمانی ضمانت از طرف شرکت تولید کننده یا سازنده باشند.

رنج قیمت مصالح ساختمانی برای تمام کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشته یا قصد اجرای یک پروژه را دارند، مهم است. تناسب بین رنج قیمت و کیفیت مصالح ساختمانی بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت. شما نیز می توانید با توجه به نوع ساخت و ساز خود، ایده آل ترین و باکیفیت ترین انواع تجهیزات و لوازم ساختمانی را هم اکنون از وب سایت وردست تهیه و خریداری نمایید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب