logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
شیر روشویی

آشنایی با انواع شیر روشویی

تاثیر مدل شیر روشویی بر فضای سرویس بهداشتی

وقتی نوبت به خرید شیر روشویی می رسد، ممکن است به دلیل تنوع در مدل های موجود، کمی سردرگم شوید. به هر ترتیب هنگام انتخاب شیر روشویی باید موارد متعددی را مد نظر قرار دهید. برای مثال شیر روشویی که انتخاب می نمایید باید با فضای سرویس بهداشتی شما همخوانی داشته باشد. بنابراین مدل یا طرحی که انتخاب می نمایید، می تواند ظاهر و فضای کلی سرویس بهداشتی را زیباتر ساخته یا آن را خراب کند.

اهمیت اطلاع از انواع شیر سینک روشویی

به طور کلی اطلاع از انواع شیرهای موجود در بازار، می تواند هنگام استعلام قیمت و خرید آن ها به ما کمک کند. علاوه بر این، اطلاع از انواع شیرهای روشویی و جزئیات به کار رفته در آن ها، تعمیر آن ها را برای ما راحت می کند. ما نیز در جهت کمک به شما در پیدا کردن آنچه به آن نیاز دارید، اطلاعاتی مفید درباره انواع شیرهای روشویی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

انواع شیرآلات روشویی، متناسب با شیوه طراحی سینک های روشویی و فضای داخلی سرویس های بهداشتی طراحی می شوند. بنابراین شما قادر خواهید بود ضمن در نظر داشتن معیارهای متعدد، شیر روشویی مد نظر خود را بیابید. اگر بدانید دقیقا چه می خواهید، در انتخاب خود موفق تر خواهید بود.

انواع شیر روشویی موجود در بازار

در ادامه شما را باید انواع شیر های روشویی که در بازار های داخلی و خارجی وجود دارند، آشنا خواهیم کرد:

  • شیرهای میکسر – آب مخلوط شده در دهانه برای کنترل دما:

می توان گفت شیرهای میکسر از محبوب ترین انواع شیر های روشویی به شمار می روند. این مدل شیر که آب سرد و گرم را در یک دهانه ترکیب می کنند تا دمای آب راحت تر کنترل شود، در خارج از ایران هم طرفداران بسیاری دارد. برخی از این شیرهای میکسر، یک اهرم واحد دارند که هم دما و هم فشار جریان آب را کنترل می کنند. نام دیگر این نوع شیر روشویی، شیر یکنواخت یا تک بلوک است که هنگام داغ بودن آب لوله کشی، کاربرد بسیاری دارد.

  • شیرهای ستونی – دو دهانه مجزای گرم و سرد:

شیرهای ستونی از دو خروجی اسپریت تشکیل شده اند و در ابتدا وجود این نوع شیر روشویی، مقداری گیج کننده به نظر می رسید. زیرا ایده داشتن آب گرم در یک شیر و آب سرد در شیر دیگر، مقداری عجیب بود.

 

  • دیواری – توسط سینک به دیوار متصل می شود:

این مدل شیر روشویی به دیوار پشت سینک سرویس بهداشتی متصل می‌شوند. یکی از مشکلاتی که این نوع شیرهای مدرن دارند، این است که در صورت نیاز به تعمیر، دسترسی به قطعات آنها دشوار است. بنابراین قبل از نصب آنها در طراحی حمام خود، این موضوع را در نظر بگیرید.

  • شیر پایه بلند:

شیر پایه بلند که یکی از مدل های شیر روشویی می باشد، پس از محبوبیت سینک های روشویی کانتر تاپ یا کاسه ای، مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. این مدل نیز دارای یک پایه بوده و جهت نصب آن بایست یک سوراخ روی سینک روشویی ایجاد نمایید. این نوع شیر هم جهت کنترل فشار و دمای آب گرم و سرد، یک اهرم وجود دارد. البته امکان تعبیه دو اهرم نیز برای این مدل وجود دارد.  اگر این شیر روشویی را برای سرویس بهداشتی خود انتخاب کنید، فضایی شیک تر و منظم تر خواهید داشت.

  • شیر پایه کوتاه:

شیر پایه کوتاه می تواند در فضای حمام و سرویس های بهداشتی، بیشترین کاربرد خود را داشته باشد. در صورتی که اندازه روشویی شما حدودا 60 سانتی متر یا کمتر باشد، انتخاب این شیر، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. این شیر یک اهرم جهت کنترل جریان آب گرم و سرد دارد ولی به دلیل ارتفاع کمی که پایه شیر نازل دارد، شستشوی دست ها مقداری دشوار خواهد بود.

  • شیر تک پایه:

رایج ترین مدل شیر روشویی که برای سینک سرویس های بهداشتی کاربرد دارد، شیر تک پایه است. جهت نصب این مدل و پایه آن، لازم است یک سوراخ به اندازه پایه شیر در سینک یا حوضچه روشویی ایجاد کنید. معمولا در طراحی این نوع، برای کنترل دما و کنترل فشار آب خروجی یک اهرم روی شیر قرار داده اند. برخی شیرهای تک پایه هم دو اهرم دارند که یکی برای آب گرم و دیگری برای آب سرد مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی این مدل شیر به شیوه های سنتی، مدرن، منحنی و … صورت می گیرد. همچنین می توانید بسته به نیاز خود، این مدل را در جنس‌های برنج، نیکل، استیل و با روکش‌ های گوناگون نیز سفارش دهید.

از مزایای این مدل می توان به سهولت در کاربری و تناسبی که از لحاظ اندازه ای با فضاهای کوچک دارد، اشاره نمود. با توجه به اینکه امروزه اکثر سینک های روشویی در اندازه های نسبتا کوچک یافت می شوند.

  • شیر دو پایه:

این مدل شیر روشویی دو اهرم داشته که یکی از آن ها جهت کنترل جریان آب گرم و دیگری برای جریان آب سرد، مورد استفاده است. این نوع شیر روشویی بیشتر برای سرویس های بهداشتی و فضاهایی که به شیوه سنتی و قدیمی طراحی شده اند، کاربرد دارد.

از مزایای این مدل می توان به طراحی زیبا، کلاسیک و منحصر به فرد آن و همچنین دو اهرم جداگانه برای آب گرم و سرد اشاره نمود. البته باید این توجه داشت که امکان کنترل دمای آب در این طراحی، کاهش می یابد.

  • شیر سه پایه:

شیر سه پایه نیز تا حدودی مانند شیر تک پایه کار می کند و می توان گفت تنها تفاوت آن با مدل تک پایه، در تعداد سوراخ روی سینک است. جهت نصب شیر سه پایه، باید سه سوراخ بر روی سینک روشویی ایجاد شود. یکی از این سوراخ ها که وسط قرار می گیرد برای شیر نازل، و دو حفره دیگر برای اهرم آب سرد و گرم کاربرد دارند.

به وسیله این دو اهرم شما قادر خواهید بود فشار و دمای آب گرم و سرد را کنترل نمایید. لازم به ذکر است این مدل نسبت به دو مدل تک پایه و دو پایه، قیمت بالاتری دارد. از مزایای این مدل می توان به وجود دو نازل برای جریان آب گرم و سرد اشاره نمود.

  • شیر دیواری یا توکار:

شیرآلات دیواری یا توکار به دلیل طراحی مینیمال و خاص و اینکه فضای کمتری را اشغال می کنند، از محبوبیت خاصی برخوردارند. با نصب این مدل شیر روشویی، شما قادر خواهید بود به صورت کامل از فضای سینک استفاده نمایید. احتمالا مدل شیر دیواری یا توکار را بیشتر در فضای سرویس های بهداشتی رستوران ها و هتل ها دیده باشید. مراحل نصب این مدل شیر به این صورت است که برای شیر نازل و اهرم های آب سرد و گرم، هرکدام یک سوراخ در دیوار بالای سینک ایجاد می شود.

  • شیر چشمی:

شیر روشویی چشمی که با مادون قرمز کار می کند بیشتر در سرویس های بهداشتی عمومی کاربرد دارد. یکی از بزرگترین نقاط قوت این شیر روشویی نسبتا به سایر مدل های موجود، صرفه جویی در مصرف آب است. زمانی که دست های خود را زیر شیر آب قرار دهید، آب جریان پیدا می کند و وقتی آن ها را کنار ببرید، جریان آب متوقف می شود.

 

کلام آخر

هنگام خرید شیر روشویی باید به معیارهای متعددی مانند اندازه سینک، قیمت، طراحی و فضای سرویس بهداشتی توجه داشته باشید.

در وردست نیز می‌توانید انواع شیر روشویی را مشاهده نمایید.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب