logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
آشنایی با کاربردهای تجهیزات ساختمانی

آشنایی با کاربردهای تجهیزات ساختمانی

تجهیزات ساختمانی

انواع تجهیزاتی که جهت ایمن سازی، ساخت و زیبایی یک بنا به کار می روند، تحت عنوان تجهیزات ساختمانی شناخته می شوند. این تجهیزات در دسته بندی ها و انواع مختلف وجود دارند که هر کدام از آنها امروزه به شکل های مختلف در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع تجهیزات ساختمانی

تجهیزات ساختمانی مدرن و متنوعی در عصر حاضر وجود دارد که متناسب با نیاز و خواسته انسان ها ساخته می شوند. روز به روز بر دامنه طراحی و ساخت نمونه های جدیدتر نیز اضافه می شود. مهمترین این تجهیزات در حالت کلی شامل دسته بندی های زیر می باشند.

  • انواع درب و پنجره ها
  • تجهیزات ساختمانی جهت کنترل عبور و مرور و ایجاد امنیت
  • تجهیزات مخصوص هوشمندسازی ساختمان ها
  • انواع کابینت و کمدها
  • تجهیزات و مصالح مخصوص زیبایی و نمای ساختمان ها

کاربرد و تنوع درب های ساختمانی

درب ها به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات ساختمانی به شمار می آیند که روی میزان امنیت ساختمان ها نیز تاثیر گذارند. مدل های هر کدام از این درب ها با توجه به نوع کاربردی که دارند، متفاوت است. انواع درب هایی که در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی استفاده می شوند، شامل نمونه های زیر می باشند.

  • درب ورودی ساختمان ها: فضای بیرون و داخل ساختمان ها را از همدیگر جدا کرده و دارای ساختاری بسیار قوی می باشند.
  • درب های ضد سرقت: در ساختار این درب ها از ورق های فلزی و شبکه بندی شده استفاده شده که مقاومت بالایی در برابر فشارهای بیرونی دارند. طراحی قفل‌های ضد سرقت در این درب ها باعث می‌شود از آنها برای ورودی ساختمان ها یا مکان هایی در داخل خود ساختمان استفاده کرد.
  • درب لابی: از این درب ها در جنس های چوبی، فلزی یا ترکیبی از این مواد در مکان های تجاری استفاده می شود.
  • از دیگر درب هایی که در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند، می توان به درب های فلزی، اتاقی و ضد حریق اشاره کرد.

تجهیزات ساختمانی جهت کنترل عبور و مرور

مدرن ترین دسته بندی تجهیزات ساختمانی، مربوط به امکانات و دستگاه هایی است که برای کنترل عبور و مرور افراد مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات با رشد زندگی شهری و گسترش تعداد افرادی که در مراکز یا شرکت های تجاری فعالیت دارند، بیشتر نیز شده است. انواع دستگاه های این گروه برای ایجاد نظم و حفظ امنیت در ساختمان های تجاری استفاده می شوند. مهمترین تجهیزات ساختمانی در این دسته بندی، شامل موارد زیر می باشند.

  • انواع درب های اتوماتیک برای راحتی رفت و آمد افراد هنگام ورود و خروج در مکان های تجاری و اداری استفاده می شوند.
  • کرکره های برقی برای راحتی رفت و آمد و همچنین بالا بردن امنیت در سوله ها، فروشگاه ها و ساختمان های تجاری به کار می روند.
  • جک برقی به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی در ساختار درب های ریلی و لولایی استفاده می شود.
  • موتور درب های اتوماتیک با قدرت و توان های مختلف در درب های شیشه ای، پارکینگی و انواع کرکره ها به کار می روند.

کاربرد کابینت و کمدها

محدودیت فضا در ساختمان های مسکونی و تجاری امروزی باعث شده تا کابینت ها و کمدها به یکی از مهمترین تجهیزات ساختمانی در دکوراسیون داخلی به شمار آیند. انواع کابینت ها و کمدها با استفاده از مواد اولیه متنوع و در طرح های مختلف ساخته می شوند. امروزه طراحی این تجهیزات با سبک های گوناگون انجام می گیرد تا مخاطبان بتوانند مناسب ترین آن را با توجه به سلیقه و شرایط خود انتخاب کنند. انواع کابینت ها از لحاظ کاربرد در دسته بندی های زیر قرار می گیرند.

  • انواع کابینت آشپزخانه
  • کابینت های رستورانی
  • انواع کابینت صنعتی
  • کابینت حمام

کمدها یکی دیگر از تجهیزات ساختمانی کاربردی جهت نظم دادن به فضای اتاق ها می باشند که تنوع بالایی از لحاظ ساختار و مدل دارند. امروزه طراحی ظاهری کمدها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در زیبایی دکوراسیون داخلی اهمیت دارند. انواع کمدها از لحاظ ساختاری در دسته بندی های ریلی، بکسی، دیواری و لولایی قرار می گیرند. البته تنوع جنس و سبک این تجهیزات نیز باعث شده تا بتوان این محصول را در نمونه های مختلف استفاده کرد.

تنوع و کاربرد تجهیزات ساختمانی نما

نمای ساختمان ها امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده که برای مقاوم سازی و زیبایی آنها از تجهیزات ساختمانی متنوعی استفاده می شود. هنگام انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای نمای ساختمان، باید به فاکتورهایی مثل میزان مقاومت، سازگاری با محیط زیست، زیبایی، رنگ و ضد آب بودن آنها توجه داشت.

در انتخاب تجهیزات لازم برای اجرای یک نمای شیک باید ابتدا سبک و نوع مورد نظر را انتخاب کرد. هر کدام از نماها بر اساس جنس و سبک طبقه بندی می شوند. انواع پارکت ها، پوشش های دیواری و سنگ های متنوع را می توان برای طراحی نمای ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری به کار برد.

انواع تجهیزات لنداسکیپ و کاربرد آنها

علاوه بر تجهیزات ساختمانی که در فضای داخلی و نما استفاده می شود، محوطه ساختمان ها نیز نیاز به تجهیزات مخصوص به خود دارد. انواع تجهیزاتی که جهت ایمن سازی یا زیبایی محوطه ها استفاده می شود در دسته بندی لنداسکیپ قرار می گیرد. دسته بندی های مختلف این تجهیزات شامل موارد زیر است.

  • سقف متحرک: این سقف ها برای ایجاد یک حریم خصوصی و امن کاربرد بسیار بالایی دارند. در ساخت این سقف ها از مواد اولیه متنوعی مثل شیشه، آلومینیوم، فلز، چوب و …استفاده می شود.
  • آلاچیق: یکی از سبک‌های کلاسیک برای ایجاد یک سرپناه امن به شمار می‌آید که امروزه در محوطه ساختمان‌ها با سبک‌های مدرن و کلاسیک استفاده می شود. نمونه های قابل حمل آن نیز مخاطبان بسیار زیادی دارد.
  • پرگولا: یک سقف مشبک بوده که روی سازه ها قرار می گیرد و معمولا در فضاهایی مثل محوطه ویلاها برای ایجاد یک مکان امن استفاده می شود. امکان استفاده از انواع مواد اولیه در طراحی پرگولا وجود دارد.

مصالح ساختمانی و کاربرد آنها

علاوه بر تجهیزات ساختمانی، اولین موادی که در ساخت بناها استفاده می شوند، مصالح هستند. این مصالح را می توان در دسته بندی های گوناگون قرار داد که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در ادامه به انواع این مصالح و کاربردهای آنها اشاره خواهیم کرد. وردست نیز گام به گام تا خرید تجهیزات ساختمانی مناسب همراه شما خواهد بود.

  • انواع سنگ های ساختمانی: انواع سنگ ها در نمونه های طبیعی و کار شده مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت مناسب و مقاومت بالای انواع سنگ ها باعث می شود تا از آن در بخش های مختلف ساختمانی مثل دکوراسیون داخلی، نما، کف، پی، پله و تونل ها استفاده شود.
  • انواع چوب: یکی دیگر از مصالح مهمی که نقش مهمی در ساخت و ساز ساختمانها و بناها دارد، انواع چوب طبیعی و مصنوعی می باشد. کاربرد چوب را می توان در ساخت انواع درب و پنجره ها، نما، کفپوش، راه پله و بخش های مختلف دکوراسیون داخلی مشاهده کرد.
  • آجر: آجر به عنوان یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید. انواع آجر شامل آجر معمولی، سفالی، آجر جوش، آجر نسوز و نمونه های سنگ فرش است. هر کدام از این آجرها با توجه به ویژگی هایی که دارند در نمای داخلی، خارجی، محوطه و ساخت دیوارها استفاده می شوند.
  • بتن: یکی دیگر از مصالح پرکاربرد جهت ساخت و ساز، بتن است که به شکل های مختلف تولید می شود. بیشترین کاربرد بتن، جهت مقاوم سازی ساختمان ها می باشد چون مقاومت بالایی نسبت به سایر مصالح دارد. از دیگر کاربردهای بتن نیز می توان به استفاده آن برای ساخت کفپوش، کف و محوطه ها اشاره کرد.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب