logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
خرید مصالح ساختمانی

راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی

در هنگام خرید مصالح ساختمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

افراد زیادی ممکن است که با مسئله خرید مصالح ساختمانی درگیر باشند. بنا ها، مهندسین، بساز بفروش ها و حتی افرادی که به صورت شخصی در پی ساخت سازه ای هر چند کوچک هستند جز این دسته افراد قرار می گیرند. وارد شدن به بازار مصالح شما را با چالش ها و سوالات زیادی رو به رو می کند. از کدام نوع مصالح استفاده کنم مناسب تر است؟

در بین کارخانه ها و شرکت های تولید کننده مصالح ساختمانی کدام مورد مناسب تر است؟ بهترین مصالح ساختمانی کدام هستند؟ برای ساخت سازه مد نظرم کدام مصالح ساختمانی مناسب تر اند؟ برای خرید مصالح ساختمانی به کجا مراجعه کنم؟ چرا قیمت یک نوع قطعه اینقدر متفاوت و متنوع است؟

موارد بیان شده در بالا از جمله این سوال ها و چالش ها می باشند. اما نگران نباشید ما در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی را در اختیار شما قرار دهیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید به همه سوالات و ابهامات خود پاسخ دهید. پس با ادامه مقاله همراه ما باشید تا از نشخوارهای فکری خود خلاص شوید.

ضرورت خرید مصالح ساختمانی مناسب

داشتن یک سازه و یا ساختمان خوب و قوی به موارد گوناگونی بستگی دارد. در اینجا ما چند مورد از این موارد را بیان می کنیم.

  • طرح و نقشه: قبل از اینکه هر ساختمان و یا سازه ای ساخته شود طرح کلی آن و برنامه ریزی ساخت آن روی کاغذ پیاده می شود. به این طرح نقشه ساختمانی می گویند. اگر در هنگام ساخت هر نوع ساختمان و یا سازه ای بدون برنامه ریزی قبلی و یا با برنامه و نقشه ضعیف پیش بروید به کیفیت مورد نظرتان برای ساختمان ساخته شده دست نخواهید یافت. پس داشتن طرح و نقشه قوی و مناسب جز نکاتی است که قبل از شروع کار باید در نظر بگیرید.
  • مهندس و عوامل انسانی: مورد بعدی که در ساخت یک ساختمان ایمن و مستحکم مهم است عوامل انسانی می باشند. مهندسین و کارشناس های ساخت گوناگونی در فرآیند ساخت یک مکان دست دارند. علاوه بر افراد متخصص بیان شده انواعی از کارگر، بنا، گچ کار و دیگر مشاغل نیز در فرآیند ساخت یک سازه با شما همراهی می کنند. طبیعتا اگر افراد ماهر و متخصص در انجام کار ساخت سازه مورد استفاده قرار نگیرند کار به خوبی پیش نخواهید رفت. از قدیم گفته اند خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج. پس در انتخاب عوامل انسانی دقت کنید.

مصالح ساختمانی مناسب عامل مهم پایانی

اگر شما دو مرحله قبل را با دقت و ممارست کافی به انجام برسانید باز هم نمی توانید مطمئن باشید که بهترین ساختمان را خواهید ساخت. اما چرا؟ چون حتی با بهترین برنامه ریزی و نقشه کشی و همچنین با بهترین و متخصص ترین افراد نیز احتیاج به دقت در یک مورد دیگر از عوامل ساخت دارید، و آن چیزی جز مصالح ساختمانی نیست. این را بدانید که حتی بهترین پروژه ها با بهترین افراد بدون امکانات کافی نمی توانند به کیفیت عالی دست یابند.

زیرا پایه و اصل هر ساختمان مصالح ساختمانی آن است. همین مسئله بیان کننده اهمیت و ضرورت خرید مصالح ساختمانی خوب و مناسب است. در ادامه ما قصد داریم تا یک راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی در معرض دیدتان قرار دهیم تا با اطمینان خاطر به خرید بپردازید.

در هنگام خرید مصالح ساختمانی چگونه بهترین مصالح را تشخیص دهیم؟

شاید با خود فکر کنید در هنگام خرید مصالح ساختمانی اگر میخواهید به بهترین دست یابید باید گران ترین را انتخاب کنید. در حالی که این تفکر از پایه اشتباه است. بهترین مصالح ساختمانی در هر منطقه ای با منطقه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال شاید بنظر شما برای ساخت دیوار یک باغ آجر سفالی بهترین در بین قطعات ساختمانی باشد. زیرا خانه خود را با آن ساخته اید و از استحکام کافی برخوردار است.

اما این یک اشتباه بزرگ است زیرا بهترین قطعه برای دیوار کشی باغ بلوک سیمانی است. پس عوامل گوناگونی در انتخاب بهترین مصالح ساختمانی تاثیر دارند. ما در ادامه این راهنما کامل خرید مصالح ساختمانی به بررسی این عوامل می پردازیم.

آشنایی با شرایط خرید مصالح ساختمانی

  1. نوع سازه و ساختمان مدنظر: اول از همه باید بررسی کنید که سازه شما چیست؟ آیا یک برج است یا یک خانه ویلایی؟ در هنگام خرید مصالح ساختمانی برای هر نوع سازه ممکن است مصالح گوناگونی انتخاب شوند.
  2. میزان بودجه مورد نظر چه اندازه ای می باشد؟ میزان دارایی شما در هنگام خرید مصالح ساختمانی بسیار مهم است. شاید مجبور باشید برخی از مصالح که اهمیت کمتری دارند و یا قابلیت جایگزینی در آینده دارند را با کیفیت کمتر خریداری کنید. این کار به این دلیل است که مصالح مهم تر را با کیفیت بهتر بخرید و از سقف بودجه خود نیز فراتر نروید.
  3. محل ساخت کجاست؟ ساخت یک سازه در شمال کشور مصالحی را لازم دارد که شاید در مرکز ایران به آن احتیاجی نباشد و بالعکس. پس در هنگام خرید مصالح ساختمانی به منطقه، محله، شهر و استانی که در آن ساخت و ساز رخ می دهد توجه کنید.

همه چیز درباره مصالح ساختمانی

شاید با خواندن بخش قبل با خود بگوید که باشد چالش برای ما ایجاد شد حال از کجا بفهمیم چه مصالحی برای کجا مناسب است؟ به همین دلیل ما در این بخش قصد داریم تا به توضیح همه چیز درباره مصالح ساختمانی بپردازیم. در این بخش شما با عوامل تاثیر گذار بر قیمت تعدادی از مصالح ساختمانی پرکاربرد آشنا می شوید.

آهن

در ابتدا خرید مصالح ساختمانی ما به دنبال خرید پایه های سازه می رویم. یکی از این مصالح که به عنوان پایه استفاده می شوند آهن است. آهن آلات و میلگرد جز مصالحی هستند که در بیشتر سازه ها مورد استفاده قرار میگیرند. قیمت آهن آلات بسیار متنوع است. اما علت این تنوع قیمت چیست؟ اول از همه اندازه و نوع آلیاژهایی که در ساخت تیرآهن و میلگرد بکار رفته اند عامل تعیین کننده قیمت آن می باشند.

مورد بعدی مربوط به کارخانه ذوب آهن می باشد. به دلیل همان مسئله خلوص آهن و نحوه ساخت قیمت تیر آهن در بین کارخانه های ذوب آهن گوناگون کمی متفاوت می باشد.

آجر

انواع گوناگونی آجر وجود دارند. هر کدام از آن انواع آجرها قیمت متفاوت و همچنین کاربرد گوناگونی دارند. اگر شما با توجه به کاربرد و محل ساخت آجر را انتخاب کنید در بین قیمت ها گیج نخواهید شد. در برخی از سازه ها استفاده از بلوک سیمانی نسبت به آجر به صرفه تر است. در برخی از سازه ها استفاده از آجر های نسوز و برخی سفالی مناسب تر است. همین جا به این نکته که قبل از تصمیم به خرید نوع سازه و محل ساخت را بررسی کنید برمیگردیم.

سیمان و گچ

قیمت سیمان نیز مانند دو مورد بالا در طی زمان و بر اثر تورم و موارد دیگر اقتصادی همواره در حال تغییر است. البته این تاثیرات بیشتر خود را روی قیمت تیرآهن نشان می دهد. اما قیمت گچ و سیمان نیز از اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور تاثیر می پذیرند. سیمان نیز مانند آجر و آهن جز جدا نشدنی هر سازه ای محسوب می شود. قیمت گچ و سیمان بر حسب کیسه می باشد.

در آخر بهتر است با در نظر گرفتن اهمیت و تاثیرگذاری این مصالح و تجهیزات، لازم است که در انتخاب و استفاده از آنها، با دقت و شناخت کافی اقدام کنید تا بهترین نتیجه ممکن را در پروژه‌های ساختمانی به دست آورید. وردست نیز گام به گام تا خرید تجهیزات ساختمانی مناسب همراه شما خواهد بود.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب