logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
مصالح ساختمانی

همه چیز درباره مصالح ساختمانی

چگونه بهترین مصالح ساختمانی را از بین محصولات بازار بشناسیم و خریداری کنیم؟

بسیاری از افراد برای آشنایی با لوازم لازم برای ساخت خانه مورد نظرشان جمله مصالح ساختمانی چیست را در موتور جستجو خود می نویسند. در حالی که این سوال از پایه غلط است. همانطور که مشخص است کلمه مصالح بیان کننده گروه بزرگی از ابزار و لوازم گوناگون است. خود این موارد ممکن است دسته بندی های گوناگونی داشته باشند.

اگر در پی ساخت ساختمان، دیوار کشی و یا ساخت فضایی کوچک هستید، در ابتدا کار باید با وسایل و مصالح مورد نظرتان آشنا شوید. در این مقاله ما همه چیز درباره مصالح ساختمانی را بیان می کنیم تا بهتر به انتخاب بپردازید.

ضرورت دانستن همه چیز درباره مصالح ساختمانی

دانستن همه چیز درباره مصالح ساختمانی در ابتدا کار کمک می کند تا لوازم مورد نظرتان را بشناسید. همچنین حدود بودجه مورد نیازتان را تنظیم کنید و در هنگام خرید مجبور به دوباره کاری نشوید. علاوه بر این آشنا بودن با مصالح مورد نیاز کمک می کند تا به بهترین نحو از آنها استفاده کنید. همچنین باعث می شود در هنگام خرید مقایسه دقیقی از محصولات داشته باشید تا بهترین و مناسب ترین محصول را نسبت به نیازتان انتخاب کنید.

به خاطر همین مسائل است که ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا همه چیز درباره مصالح ساختمانی را با شما در میان بگذاریم. ما تلاش کرده ایم تا در این راستا یک راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی در اختیار شما قرار دهیم. این راهنما کمک می کند تا شما پیش از مواجهه با چالش های بیان شده تجهیز گردید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مصالح همراه ما باشید.

دسته بندی مصالح ساختمانی

ویژگی یک راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی چیست؟ یک راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی  باید در ابتدا کار به طور کلی با دسته بندی های مصالح و لوازمی که برای ساخت یک سازه نیاز داریم مارا آشنا کند. پس از آن به مقایسه ویژگی های هر کدام از مصالح ساختمانی مورد نظر ما بپردازد. در آخر نیز راه تشخیص و شناسایی کیفیت هر محصول را برای ما روشن کند.

در این بخش اولین مرحله یعنی آشنایی با دسته بندی مصالح ساختمانی را بیان می کنیم. انواع گوناگونی دسته بندی برای این نوع مصالح بیان شده است. از آنجایی که در یک راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی کاربرد از هر چیزی مهم تر است پس ماهم دسته بندی بر اساس کاربرد را ارائه می دهیم. طبق این نوع دسته بندی مصالح ساختمانی به دو گروه قطعات و چسباننده ها تقسیم می شوند.

  • قطعات: همانطور که از نام این دسته پیداست مصالحی را شامل می شود که به صورت قطعات و تکه ها روی هم و در کنار هم قرار می گیرند تا فضا مورد نظر ما را بسازند. قطعات شامل انواع آجر، بلوک های سیمانی، سفال، آهن، میلگرد، سنگ، کاشی، سرامیک، موزائیک و دیگر موارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، می باشند.
  • دسته دوم چسباننده ها هستند: همانطور که از نام این مصالح ساختمانی مشخص است از این مصالح برای وصل کردن قطعات استفاده می شوند. این مسئله بدین معناست که ما از این مصالح ساختمانی به عنوان چسب استفاده می کنیم تا قطعات مورد نظر را در کنار یکدیگر نگه داریم. چسباننده ها شامل گچ، سیمان، آهک، خاک رس، قیر، بتن و موارد دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، می باشند. برخی از این مواد با یکدیگر ترکیب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که میدانید بیشتر این مواد پس از ترکیب با آب ملات مورد نیاز ما را می سازند.

آشنایی با ویژگی های مصالح ساختمانی لازم در کارهای ساخت و ساز

یکی از ملزومات این مسئله که شما همه چیز درباره مصالح ساختمانی را بدانید این است که با پرکاربرد ترین این مصالح به صورت اختصاصی و خلاصه آشنا شوید. پس در بخش دوم راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی به سراغ آشنایی با این مصالح می رویم.

سپس همانطور که بالاتر نیز بیان شد در این بخش به بیان ویژگی های این لوازم می پردازیم. همچین تلاش می شود تا به مرحله سوم راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی یعنی تشخیص بهترین مورد و مناسب ترین نسبت به نیازمان می پردازیم.

آجر

شاید اولین مورد پر کاربردترین در بین این مصالح آجر باشد. ما پنج مدل آجر داریم، که شامل آجر نسوز، آجر سفلی، آجر سنگ فرش، آجر معمولی و آجر جوش می باشند. همچنین آجر ها از نظر اندازه نیز دارای دسته بندی هستند. به طور معمول از آجر برای ساخت دیوار سازه استفاده می شود. البته که هر نوع آجر در بین مصالح ساختمانی کاربردی متناسب با ویژگی هایش دارد. به عنوان مثال از آجر های نسوز در محیط هایی که درجه حرارت بالاست استفاده می شود.

مثلا در ساخت تنور های نانوایی و یا کارگاه های ذوب از این نوع آجر استفاده می شود. آجر های سنگ فرش در برابر سایش و آب مقاوم اند. آجر های سفالی به دلیل اینکه سفالی و سبک هستند و همچنین سوراخ هایی که آنها را چسبنده تر و سبک تر کرده در سقف ها و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

آهن آلات

تیر آهن ها و میلگرد سردمداران این دسته از مصالح ساختمانی هستند. هم تیرآهن و میلگرد بر اساس اندازه تقسیم بندی می شوند. قیمت تیر آهن و میلگرد بسته به شرکت سازنده آنها نیز متفاوت است. استفاده از این دسته از مصالح ساختمانی باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه می شود. البته فراموش نکنید که استفاده از پوشش های ضد زنگ مقاومت آهن آلات را در مقابل زنگ زدگی افزایش می دهد.

گچ

گچ یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که تقریبا در همه سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از گچ هم برای پوشش سازی و هم چسباندن قطعات به یکدیگر استفاده می شود. گچ سفید کاری از جمله مشهور ترین این دسته از مصالح ساختمان است. از این نوع گچ برای روکش دیوار استفاده می شود. برای تولید انواع مدل های گچبری از گچ میکرونیزه استفاده می کنند.

سیمان

انواع سیمان شامل سیمان رنگی یا همان سیمان سفید، سیمان پرتلند و سیمان نسوز می باشد. سیمان یکی از پرکاربرد ترین چسباننده ها در ساخت و ساز است. سیمان هم مانند گچ به عنوان پوشاننده سطح می تواند مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین انواع بلوکه های سیمانی نیز موجود می باشد که شما از آنها بجای آجر در برخی از سازه ها می توانید استفاده کنید.

موارد دیگر

سنگ، چوب، شیشه و انواعی از دیگر مصالح وجود دارند که بیشتر کاربرد پوششی و یا نما سازی در کارهای ساختمانی را دارند. البته که این موارد جز جدا نشدنی از مصالح هستند اما در گروه لوازم اولیه مورد نیاز قرار نمی گیرند. استحکام و سلیقه دو مورد مهم در هنگام انتخاب این مصالح می باشند.

سخن پایانی در مورد مصالح ساختمانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا در قالب راهنمای کامل خرید مصالح ساختمانی شما را بیشتر با دسته بندی این مصالح آشنا کنیم. هم چنین به صورت خلاصه دسته بندی چند مورد از پرکاربرد ترین این را بیان کردیم. امیدواریم مطالب بیان شده در این مقاله مورد استفاده شما قرار گیرد. وردست نیز گام به گام تا خرید تجهیزات ساختمانی مناسب همراه شما خواهد بود.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب