logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
خرید تجهیزات ساختمانی

هر آنچه درباره خرید تجهیزات ساختمانی باید بدانید

مصالح و تجهیزات ساختمانی شامل طیف گسترده ای از محصولات در دسته بندی های متنوع می باشد. هر کدام از این تجهیزات دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلفی می باشند که هنگام خرید باید به آنها توجه داشت. در این مقاله می خواهیم به بررسی بیشتر این تجهیزات و نکات مهم در خرید آنها بپردازیم.

خرید تجهیزات ساختمانی شامل چه مواردی می شود

تجهیزات ساختمانی شامل مجموعه ای از ابزارها و مصالحی است که برای ساخت یک بنا استفاده می شود. این تجهیزات در دو دسته بندی مصالح طبیعی و ابزارهایی که توسط انسان ساخته می شوند، قرار می گیرند. از مهمترین مصالح طبیعی می توان به ماسه، چوب، سنگ و خاک رس اشاره کرد.

تجهیزاتی مثل لوله، آجر، آهن و عایق نیز ساخته دست انسان هستند که در ساخت یک بنا یا ساختمان استفاده می شوند. امروزه تولید و تامین تجهیزات و مصالح ساختمانی به یک صنعت تبدیل شده و کاربرد آنها باعث به وجود آمدن شغل هایی مثل لوله کشی، گچ کاری، نجاری و غیره شده است.

میزان خرید تجهیزات ساختمانی

یکی از مهمترین مراحل و بخش هایی که در شروع تمام پروژه های ساختمانی مطرح است، میزان خرید تجهیزات ساختمانی می باشد. برای ساخت یک بنا، می توان از تجهیزات و مصالح گوناگونی با توجه به مساحت کار، بودجه و شرایط صاحب بنا استفاده کرد. خرید تجهیزات از دو جهت کیفیت و مقدار اهمیت دارد که باید با آگاهی لازم انجام گیرد.

فردی که اطلاعات کافی در خصوص انواع تجهیزات ساختمانی و کاربرد هر کدام از آنها را نداشته باشد، قطعا نمی تواند مناسب ترین نوع تجهیزات را با توجه به شرایط و بودجه ای که دارد، خریداری کند. استفاده از کارشناسان و متخصصان این حوزه، بهترین راه در خرید انواع تجهیزات ساختمانی می باشد.

رنج قیمت خرید تجهیزات ساختمانی

هنگام خرید تجهیزات ساختمانی در هر کدام از دسته بندی های محصولی مثل لوله، شیرآلات، کاشی و سرامیک و…با انواع و نمونه های متنوعی روبرو خواهید شد. تنوع در طراحی، کاربرد، کیفیت و سایر ویژگی های هر کدام از آنها باعث می شود تا قیمت آنها نیز با یکدیگر متفاوت باشد. استفاده از تجهیزات ساختمانی با کیفیت، اصلی ترین راه ساخت یک بنای مستحکم و بادوام به شمار می آید.

امروزه شرکت های تولیدی مختلفی اقدام به طراحی و ساخت انواع تجهیزات ساختمانی با درجه های کیفی استاندارد می کنند. رنج قیمت محصولات این مراکز نسبت به کیفیت بالایی که دارند، کاملا مقرون به صرفه می باشد. در خرید تجهیزات ساختمانی، نباید کیفیت را فدای قیمت کرد چون محصولات استاندارد و مقاوم، مستقیما روی ایمنی کل بنا تاثیرگذارند.

خرید تجهیزات فلزی

تجهیزات ساختمانی فلزی یکی از مهمترین و اصلی ترین مصالحی هستند که کاربرد گسترده ای در ساختار بنا و ساختمان سازی دارند. خرید تجهیزات ساختمانی فلزی با توجه به نیاز ساخت و ساز در انواع و نمونه های متنوع صورت می گیرد. اکثر این تجهیزات فلزی از آلیاژهای ترکیبی ساخته شده اند که از مهمترین آنها می توان به آلومینیوم، فولاد، مس و چدن اشاره کرد. انواع تجهیزات آهنی که در ساختمان سازی استفاده می شوند، شامل موارد زیر می باشند.

  • میلگرد: در ساخت میلگردها از فولاد استفاده شده که در اندازه ها و شکل های گوناگون ساخته می شوند. نمونه هایی که در ساختمان سازی ها به کار می روند، آجدار بوده و کاربرد بسیار گسترده ای دارند.
  • تیرآهن: یکی از اصلی ترین مصالح و تجهیزات فلزی در پروژه های ساختمانی، تیرآهن است که استحکام بسیار بالایی دارد. از تیرآهن ها در اسکلت سازی ساختمان، ساخت ستون و تیرک ها استفاده می شود که باعث انتقال بار یا وزن مصالح از تیر فرعی به سمت ستون ها می شود. میزان خرید یا استفاده از تیرآهن برای پروژه های ساختمانی، روی هزینه های کلی تاثیر قابل توجهی دارد.
  • نبشی: یک نوع پروفیل می باشد که دو ضلع عمود بر هم داشته و برای ساخت درب، پنجره، سازه‌های بتنی و فلزی اهمیت بسیار بالایی دارد. با توجه به کاربرد این محصول، به دو حالت شاخه ای و خرد شده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروفیل: یکی دیگر از تجهیزات فلزی که در ساختمان سازی به کار می رود، پروفیل می باشد. این محصول در سه نوع گرم، سرد و مرکب طراحی شده که هر کدام کاربرد و قیمت مخصوص به خود را دارد.

دسته بندی های مختلف در خرید تجهیزات ساختمانی

تمام افرادی که در حوزه ساختمانی فعالیت دارند، باید اطلاعات کافی جهت خرید تجهیزات ساختمانی را داشته باشند. لازمه این امر نیز داشتن اطلاعات کافی از مصالح و تجهیزاتی است که برای اجرای پروژه های مختلف استفاده می شود. انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی در سه دسته بندی نوع جنس، نحوه تولید، منشا و کاربرد قرار می گیرند.

البته در هر کدام از این دسته بندی ها نیز گروه های مختلف محصولی از لحاظ ویژگی ها و کاربردها قرار می گیرند. زیرگروه های محصولی هر کدام از این دسته بندی ها، شامل موارد زیر است.

  • انواع مصالح و تجهیزات از لحاظ نوع جنس: محصولات این دسته بندی در دو گروه ساده و مرکب قرار می گیرند. نمونه های ساده مثل سیمان، بلوک و تیرآهن می باشد و نمونه های مرکب نیز مانند بتن، ایزوگام و ملات ها است.
  • تجهیزات ساختمانی از لحاظ نحوه تولید: محصولات این دسته بندی نیز در دو زیر گروه پیش ساخته و درجا قرار می گیرند. نمونه های پیش ساخته مثل کاشی سرامیک، آجر، سفال و..است و انواع درجا نیز شامل بتن، ملات ها و بلوک های سقفی می باشد.
  • تجهیزات ساختمانی از لحاظ منشا و کاربرد: بیشترین زیرگروه های محصولی در این دسته بندی قرار می گیرند. این گروه های محصولی شامل فلزات، چوب، مواد آلی، ملات ها، مصالح طبیعی، چسباننده ها و مواد متفرقه می باشند.

نکات مهم در خرید تجهیزات ساختمانی

قبل از اقدام به خرید تجهیزات ساختمانی، باید اطلاعات و آگاهی لازم در این زمینه را کسب کرد. بهترین پیشنهاد در این زمینه، استفاده از کارشناسان و پیمانکاران این حوزه می باشد. این افراد به صورت مداوم با محصولات و تجهیزات متنوع سروکار دارند و تمام اطلاعات لازم در خصوص تجهیزات و کاربرد آنها را دارند. برخی از مهمترین نکاتی که باید قبل از خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی به آنها توجه داشت، شامل موارد زیر می باشد.

  • یکی از مهمترین نکات، خرید تجهیزات باکیفیت است که مستقیما روی ایمنی ساختمان و کاهش هزینه های آن تاثیر مثبت دارد. هنگام خرید تجهیزات باید به شرایطی مثل وقوع زلزله، سیل و سایر حوادث طبیعی توجه داشت. انتخاب تجهیزات با کیفیت و مقاوم، می تواند هزینه های ناشی از این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
  • خرید تجهیزات از تولید کننده ها و شرکت های معتبر نیز یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه می باشد. امروزه شرکت ها و مراکز زیادی در زمینه ساخت مصالح و تجهیزات ساختمانی فعالیت دارند. باید محصولات را از شرکت هایی خریداری کرد که نسبت به کیفیت و استاندارد بودن محصولات آنها اطمینان وجود دارد.
  • استاندارد بودن محصولات نیز مهم است و در کنار کیفت بالا باید به این ویژگی تجهیزات نیز توجه شود. تشخیص استاندارد بودن تجهیزات باید توسط افراد باتجربه مثل پیمانکاران و معماران صورت گیرد.

وقتی موضوع خرید تجهیزات ساختمانی مطرح می شود، دو فاکتور قیمت و کیفیت برای مخاطبان اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه در سال های اخیر، رنج قیمت مصالح و تجهیزات مورد نیاز ساختمان سازی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی نیز حساسیت خرید محصولات بیشتر از گذشته شده و پیشنهاد می شود حتما از کارشناسان این حوزه برای انتخاب بهترین و مناسب ترین تجهیزات استفاده کنید. وردست نیز گام به گام تا خرید تجهیزات ساختمانی مناسب همراه شما خواهد بود.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب