logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
انواع لوله نیوپایپ

چرا لوله نیوپایپ

لوله نیوپایپ با داشتن 5 لایه دارای مقاومت و استحکام زیادی می باشد، به همین دلیل برای استفاده در لوله کشی سازه ها وساختمان ها مناسب هستند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کاربرد لوله نیوپایپ بپردازیم. در سال های اخیر استفاده از لوله های پلیمری 5 لایه به دلیل داشتن ویژگی ها و مزیت های منحصر به فردی که دارند، در ساختمان ها رایج شده است. لوله های 5 لایه در انواع مختلف تولید می شوند و با توجه به نیاز شما و همچنین نوع استفاده و ویژگی های لوله، می توانید یکی از آن ها را انتخاب نمایید.

یکی از انواع  لوله های 5 لایه که بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند، لوله های نیوپایپ می باشند. این نوع لوله ها ترکیبی از ویژگی های لوله های فلزی و لوله های پلیمری را دارند. علاوه بر این مواد اولیه ای که در تولید این نوع لوله ها استفاده می شوند کاملا بهداشتی و طبق استانداردهای ساختمان می باشند. به همین دلیل لوله های نیوپایپ جز پرمصرف ترین لوله ها محسوب می شوند و طرفداران زیادی دارند.

معرفی لوله نیوپایپ

همانطور که گفته شد لوله نیوپایپ یکی از انواع لوله های 5 لایه می باشد که مزیت های لوله های فلزی و پلیمری را با هم دارد. لوله های نیوپایپ از بهترین پلی اتیلن ها یعنی پی اتیلن شبکه ای تولید می شوند. این ساختار شبکه ای باعث استحکام و پایداری بیش تر آن ها در مقایسه با پلی اتیلن های خطی می شود. از طرف دیگر مشبک بودن ساختار این پلیمرها باعث می شود که آن ها در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم باشند.

علاوه بر این رسوب نمی گیرند و مانع افت فشار نیز می شوند و همچنین عمر آن ها نیز طولانی می باشد. از این لوله ها برای مصارف بهداشتی نیز استفاده می کنند زیرا ساختار مواد اولیه به کار رفته در آن مانع از تغییر رنگ و بوی آب آشامیدنی می شود.

ساختار لوله نیوپایپ

لوله نیوپایپ ساختاری 5 لایه دارد که لایه بیرونی و همچنین برخی از لایه های میانی از پلی اتیلن ساخته می شود. بعضی از لایه های درونی این نوع لوله ها نیز از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. لایه های مختلف این لوله به وسیله چسب به هم متصل می شوند به این ترتیب یک اتصال بسیار قوی بین آن ها ایجاد خواهد شد.

فلز آلومینیوم به کار رفته در ساختار لوله های نیوپایپ باعث استحکام و افزایش طول عمر آن ها می شود. از طرف دیگر آلومینیوم به کار رفته در این لوله ها از عبور اکسیژن جلوگیری می کند و مانع از ایجاد زنگ زدگی خواهد شد. آلومینیوم همچنین باعث می شود که انعطاف پذیری لوله بیش تر شود و راحت تر به شکل های دلخواه در بیایند. بنابراین لوله های نیوپایپ جایگزین بسیار خوبی برای لوله های گالوانیزه و فولادی سیاه رنگ می باشند.

لوله نیوپایپ همچنین عایق حرارتی و عایق شیمیایی نیز می باشد. اما این نوع لوله ها در برابر گرمای زیاد مقاومت ندارند و دمای بسیار بالا باعث ترک خوردن آن ها خواهد شد.

 

بررسی مزیت های لوله نیوپایپ

لوله نیوپایپ یکی از بهترین و پرکاربردترین لوله های 5 لایه می باشد که به دلیل مزایا و ویژگی هایی که دارد، در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. در ادامه برخی از این مزیت ها را خواهیم گفت. یکی از ویژگی های لوله های نیوپایپ، نصب و اتصال آسان آن ها می باشد. این نوع لوله های پنج لایه معمولا بست های فشاری و یا واشرهایی دارند که از پیش بر روی آن ها نصب شده است، به همین دلیل کار با آن ها راحت می باشد.

علاوه بر این به لحیم کاری و یا جوشکاری و حرارت دادن نیاز ندارند. به این ترتیب برای نصب این لوله ها به افراد متخصص نیاز نخواهید داشت و همچنین دستمزد فرد نصاب نیز به مراتب کم تر خواهد بود. مزیت بعدی عایق بندی مناسب آن ها است. لوله های نیوپایپ همچنین در برابر فشار آب تا حدود 16 بار مقاوم می باشند.

ادامه بررسی مزایای لوله های نیوپایپ

با وجود این که لوله نیوپایپ سبک است، مقاومت بالایی دارد و به راحتی آسیب نمی بیند. علاوه بر این به دلیل وزن کم این نوع لوله ها، حمل و نقل آن ها راحت می باشد و به آسانی می توان لوله ها را جا به جا کرد. از جمله ویژگی های دیگر لوله های نیوپایپ می توان به طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری مناسب آن ها اشاره کرد. به دلیل انعطاف پذیری بالای این لوله ها شما می توانید با دست آن ها را به هر طرف که بخواهید خم کنید.

بنابراین بدون این که نگران شکستن لوله باشید می توانید آن را به شکل و زاویه دلخواه در بیاورید. به این ترتیب این نوع لوله ها به آسانی دور دیوارها در کف ساختمان قرار داده می شوند، بدون این که آسیب ببینند.

همانطور که گفته شد لوله های نیوپایپ 5 لایه هستند، به همین دلیل هر لایه می تواند عیب لایه دیگر را بپوشاند. به این ترتیب لوله نیوپایپ در مقایسه با سایر لوله ها، معایب کم تری خواهد داشت. مزیت بعدی این نوع لوله ها مقاومت زیاد آن ها در برابر سرمای شدید و یخ زدگی می باشد. لوله های نیوپایپ در مقایسه با لوله هایی که خشک و سفت هستند در برابر سرما مقاومت بیش تری دارند.

معایب لوله نیوپایپ

همانطور که گفته شد لوله و اتصالات پنج لایه نیوپایپ نسبت به سایر لوله ها مزیت های زیادی دارند.  اما باید توجه داشته باشید که این نوع لوله ها دارای یکسری معایب نیز می باشند. در ادامه مطلب به این معایب اشاره شده است. اولین ایراد لوله های نیوپایپ، ضریب انبساط حرارتی بالای آن ها می باشد. ضریب انبساط حرارتی لوله های پلی اتیلن و همچنین پلی پروپیلن 14 تا 19 در صد است، در صورتی که میزان ضریب انبساط حرارتی در لوله های فلزی بسیار کم و در حدود 0.02 درصد می باشد. دومین ایراد لوله های نیوپایپ نفوذ پذیری آن ها می باشد.

اکسیژن می تواند به درون این نوع لوله ها نفوذ کند. اگر اکسیژن به این لوله ها نفوذ کند، باعث خراب شدن قطعات تاسیسات حرارتی مانند شوفاژها خواهد شد. برای از بین بردن این مشکل، یکی از لایه های این نوع لوله ها را از آلومینیوم می سازند.

کاربرد لوله نیوپایپ

از لوله و اتصالات پنج لایه نیوپایپ می توان در انواع لوله کشی ها، سیستم های لوله کشی پزشکی، صنایع شیمیایی، مواد غذایی و … استفاده کرد. در ادامه به برخی از کاربردهای این نوع لوله ها اشاره خواهیم کرد. اولین کاربرد لوله های نیوپایپ، استفاده از آن ها در سیستم های گرمایشی کف زمین می باشد. این نوع لوله ها برای استفاده در کف زمین بسیار مناسب هستند زیرا مقاومت بسیار زیادی دارند. به طوری که در بسیاری از سازه ها و ساختمان هایی که دارای سیستم گرمایشی در کف هستند، از این نوع لوله ها استفاده شده است.

کاربرد بعدی لوله های نیوپایپ استفاده از آن ها در سیستم های گرمایشی رادیاتور می باشد. علاوه بر این لوله های نیوپایپ در تهویه مرکزی نیز کاربرد دارند. برای این که تهویه مرکزی به خوبی کار کند، باید اتصالات به کار رفته در آن بی نقص و همچنین بدون نشتی باشد. به همین دلیل استفاده از این نوع لوله ها در تهویه ها نیز رایج است.

به دلیل این که مواد اولیه به کار رفته در لوله نیوپایپ کاملا بهداشتی و با کیفیت هستند، از آن ها در سیستم های بهداشتی آم ب سرد و گرم نیز استفاده می کنند. علاوه بر این از لوله های نیوپایپ در پزشکی و انتقال گازهای پزشکی و سیستم های مورد نیاز برای دیالیز نیز استفاده می شوند.

در وردست نیز می‌توانید انواع لوله نیوپایپ را مشاهده نمایید: انواع لوله نیوپایپ

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب