logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
پرلیت چیست

پرلیت چیست و 4 دانه بندی آن

پرلیت یک سنگ آتشفشانی از نوع سیلیکات آلومینیوم سدیم پتاسیم می باشد. انسان از حدود قرن سوم قبل از میلاد، آن را به عنوان یک ماده آتشفشانی می شناخته است. Purlite از کلمه پرل به معنی مروارید که یک کلمه فرانسوی است گرفته شده است.
معادن عمده این کانی غیر فلزی در اطراف کوه های آتشفشانی جهان است. برای اینکه قابل استفاده در صنعت گردد، ابتدا بایستی منبسط گردد.

پرلیت خام :

جهت این امر ابتدا سنگ پرلیت را از معادن استخراج و خرد کرده، سپس در چهار نوع، دانه بندی و خشک می گردند. دراین مرحله به آن پرلیت خام می گویند. دانه بندی آن به شکل زیر است:

1.  زیر 1 میلیمتر

2. بین 1 تا 1/5 میلیمتر

3. بین 1/5تا 2/5 میلیمتر

4. بین 2/5 تا 3/5میلیمتر

این دانه بندی ها بر اساس اندازه های مورد نیاز در صنایع مختلف تولید می گردد. پس از دانه بندی و خشک کردن، پرلیت خام آماده پخت و در واقع انبساط در کارخانه انجام می گردد.

پرلیت منبسط :

در کارخانه های تولید پرلیت منبسط، ابتدا در کوره های ثابت عمودی همراه یا بدون پیش گرم کن عمل انبساط انجام می گردد، در پیش گرم کن حدود 400 الی 500 درجه سانتی گراد گرم شده سپس وارد کوره اصلی می گردد. در آنجا در دمای حدود 700 الی 1350 درجه منبسط می شود. علت افزایش حجم بخاطر وجود2 تا 5 درصد آب در درون پرلیت می باشد که باعث نرم شدن و انبساط این ماده می شود. در این حالت هزاران حباب شیشه ای نازک در آن تشکیل می گردد و سبکی و خواص استثنایی که پیدا می کند بخاطر ایجاد شدن همین حباب های شیشه مانند می باشد.

Purlite ماده ای خنثی بوده بر روی مزه، بو و رنگ مواد هیچگونه تأثیری ندارد. در اسیدهای آلی و معدنی قابل حل نیست. ولی در بازهای قوی بسته به دما و مدت زمان تماس می تواند حل شود. بعد از انبساط پرلیت وارد سیکلون هایی شده و در آن جا خنک و همچنین دانه بندی می گردد.

نهایتاً گرد و خاک آن در انتهای خط تولید گرفته می شود. قطر ذرات Purlite پس از انبساط حدود 3 برابر و حجم آن حدود 27 برابر می گردد. پرلیت خام چگالی حدود 1200 کیلوگرم در مترمکعب دارد که پس از انبساط، چگالی آن حدوداً کمتر از یک دهم می گردد یعنی بطور میانگین در اغلب موارد بین 100 تا 150کیلوگرم در مترمکعب وزن دارد. Purlite جهت عایق حرارتی و صوتی در صنعت ساختمان به کار برده می شود.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب