logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
مصالح آکوستیک

انواع مصالح آکوستیک (Acoustic)

انواع مصالح آکوستیک و جاذب صدا (Acoustic):

مصالح آکوستیک (جاذب امواج صوتی) یا بصورت تایل های سوراخدار متشکل از الیاف هستند و یا شامل اندود های ساخته شده از مصالح جاذب صوت میباشند. مصالح آکوستیک متخلخل الیافی قادرند کاهش مقادیری تا حدود 10 دسی بل را ایجاد کنند. مقدار صوت جذب شده بستگی به اندازه و عمق و تعداد سوراخ ایجاد شده و فرکانس صوت دارد. امواج صوتی که به داخل حفره ها میروند سبب ایجاد اصطکاک شده بخشی از انرژی آن مستهلک و به گرما تبدیل و بخشی نیز یا از موانع عبور میکنند و یا در داخل فضا منعکس میگردند.

  • دسته اول مصالح آکوستیک بصورت تایل های سلولزی از الیاف طبیعی و یا الیاف معدنی و تایل های فلزی سوراخدار وجود دارند و باید دقت کرد در صورت رنگ آمیزی سوراخها پر نشوند.
  • دسته دوم شامل اندودهای گچی با پرلیت منبسط و یا اندود فیبرمعدنی با چسب هستند.

انواع جاذب صدا (فرکانس پایین : آوای بم)

      1. جذب کننده های الیافی یا متخلخل:

مانند پشم های معدنی، الیاف و فوم ها که دارای ساختمان باز و متخلخل می باشد. کارآیی جذب کننده های الیافی در فرکانس های بالا با طول موج های پایین بهتر است. چنانچه فرکانس پایین باشد میبایست ضخامت را افزایش و تراکم را کم کرد.

      2. جذب کننده های پوسته ای:

این نوع جذب کننده ها هم به صورت ورقه های انعطاف پذیر روی یک چهارچوب قابل نصب هستند و هم به صورت صفحات سخت از جنس تخته سه لایی مانند نئوپان و فیبر وجود دارند. هر دوصورت این صفحات باید با یک فاصله ی معین از دیوار قرار بگیرند. جذب کننده های پوسته ای بهترین بازدهی را در فرکانسهای پایین دارند.

       3.  جذب کننده های حفره ای:

این جاذبها از بلوکهایی به شکل مکعب مستطیل ساخته شده اند که در داخل آنها حفره وجود دارد. به عبارت دیگر، این جاذبها به شکل مکعب مستطیل های توخالی هستند. این جاذب ها ضریب جذب بسیار بالایی دارند. از آنجایی که این جاذب ها اندازه های بزرگی دارند به فضای زیادی نیاز دارند.کاربرد این نوع جذب کننده ها برای فرکانس های متوسط و پایین بوده و به علت گرانی قیمت و اشکالات اجرایی در موارد خاص مثل استودیوها و رادیو تلویزیون استفاده می شوند.

       4. جذب کننده های روزنه ای:

در این نوع صفحات از مصالح آکوستیک  هر سه روش یعنی، جذب کننده های الیافی، پوسته ای و حفره ای با هم ترکیب شده اند. جنس صفحات می تواند نوارهای چوبی، تخته سه لایی، گچی، مقوایی و یا فلزی باشد که به عنوان جذب کننده پوسته ای نیز عمل میکنند.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب