logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
تاپ دان

روش تاپ دان در گودبرداری به چه معناست؟

روش تاپ دان در گودبرداری:

استفاده از تکنیک بالا به پایین (تاپ دان) یک روش پایدارسازی گود است که در ساخت سازه‌های زیرزمینی به کار می‌رود. این روش نوین اجرایی، در مواقعی که روش دوخت به پشت قابل اجرا نباشد یا اقداماتی نظیر رضایت همسایه‌ها ممکن نباشد، به عنوان یک روش مطمئن و کارا شناخته می‌شود.

عملاً این روش یک روش همراه با سازه نگهبان می باشد. همچنین به دلیل سرعت بالا، نقش مهمی در کاهش زمان اجرا ایفا می‌کند. زیرا امکان اجرای سازه های بالاتر از سطح زمین همراه با پیشروی طبقات زیرزمین به صورت همزمان در این روش فراهم است. نخست دیوارهای حائل زیرزمینى قرارمی گيرند. در اغلب موارد اين ديوارهاى حائل ديوارهاى دیافراگمی هستند. سپس گودبرداری تا زیر دال سقف انجام میشود و استراتها نصب میگردند تا دیوارهای حائل نگهداشته شوند. دال سقف ساخته میشود و یک فضای باز روی دال برای ادامه کارها تامین میگردد.

دال سقف نه تنھا یک مهار در بالای خاکبرداری ایجاد میکند بلکه به عنوان یک مانع سروصدا عمل مینماید. دال مرحله بعدی ساخته میشود و اين پروسه به همين شكل تا انتها ادامه میابد تا دال کف کامل گردد. سپس دیوارهای كنارى تا بالا ساخته شده، استرات هاى ميانى برداشته مى شوند وفضاى باز دسترسی روی دال سقف پوشیدە میگردد.

انعطاف پذیری و سازگاری سیستم با محیط اطراف و فضای داخل سازه اصلی جزو ویژگیهای منحصر به فرد این روش گودبرداری (تاپ دان) می باشد و مهمتر از همه اینكه بعد از اتمام گودبرداری و اجرای تحكیمات مطابق این طرح در حقیقت قسمت عمده ای از سازه اجرا شده است که همین مورد موجب افزایش قابل توجه سرعت اجرا و درنتیجه کاهش هزینه های متعاقب آن خواهد بود.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب