logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
اقدامات لازم قبل از شروع تخریب

تخریب و 19 مورد از اقدامات لازم قبل از شروع آن

قبل از شروع تخریب چه اقداماتی باید انجام شود:

  1. هماهنگیهای لازم برای حفظ یا خارج كردن مواد قابل اشتعال و گازهایی كه احتمالا نگهداری و انبار شده باشند باید صورت پذیرد.
  2. محلی كه باید ضایعات حاصل از تخریب به آنجا منتقل شود، مشخص گردد.
  3. برنامەریزی و اقدام برای حفظ ایمنی کارکنان و عابرین از طريق گذاشتن حفاظ و حصار بين محل تخريب و محيط خارج انجام شود.
  4. آمادەکردن وسایل و ماشین آلات متناسب با روش تخریب و محل مورد تخریب، همراه با وسایل حفاظتی مناسب با نوع کار.
  5. قبل از تخریب هر ساختمان پیادەروها و معابر عمومی مجاور آن محدود، مسدود و یا طوری محافظت شوند که به کسی صدمه وارد نشود. در صورتی که از نرده استفاده میشود، این نرده ها باید ایستایی کافی داشته و ارتفاع آنها از ٢ متر كمتر نباشد. در صورتی که ساختمان مورد تخریب، بیش از ٢ طبقه و یا ارتفاع آن از کف پیاده رو بیش از ٨ متر باشد، در صورتی که فاصله ساختمان از پیادە رو یا معبر كمتر از ۵ متر است، باید راهروی سرپوشیده مناسب ساخته شود.
  6. در مواردی که با تشخیص دستگاه نظارت، باید پیاده رو یا خیابان محدود یا مسدود شود، حتما با مؤسسات ذیربط (شهرداری و … ) هماهنگیهای لازم صورت گیرد.
  7. در صورتی که ساختمان مورد تخریب از معبر بیش از ۵ متر فاصله داشته باشد، میتوان به جای راهرو سرپوشیده از حصار یا نردە استفاده نمود. به منظور جلوگيرى از خطرات ناشى از سقوط مصالح، اطراف و سقف راهروهای سرپوشیده، باید دارای حفاظ کاملی از چوب یا توری فلزی با ارتفاع حداقل ١ متر باشد، حداکثر زاویه این حفاظ نسبت به کف ۴۵ و شیب حفاظ به طرف خارج است.
  8. شیشه های موجود در ساختمان باید قبل از تخریب از قاب خود جدا و در جای مناسب انبار شوند، مصالح مفیدی که از تخریب حاصل میشود، باید به طور مرتب تفکیک و جدا از یکدیگر چیده شوند، درها و پنجره های فلزی و یا چوبی نیز باید با دقت از جای خود خارج و انبار گردند.
  9. تخریب باید از بالاترين طبقه شروع و به سمت پایین طوری ادامه یابد که قبل از تخریب هر طبقه تمامی مصالح از تخریب طبقه بالاتر برداشته و در محل مناسب انبار شود، به طوری که کفها اضافه بار نداشته باشند و فشار افقی نیز به دیوارها وارد نشود، حتی الامکان باید مصالح در سطح زمین ریخته شود.
  10. بررسی ساختگاه پروژه و چگونگی اتصال ساختمانهای مجاور به ساختمان موردنظر، دیوارهای مشترک، تير يا سقفهاى مشترک و غيره.
  11. شناسایی چاههای فاضلاب و پر کردن آنها با مواد مناسب، قطع انشعابهای تاسیسات مکانیکی و برقى موجود در ساختگاه با کسب مجوز از مراجع ذیربط و با نظارت کارشناس فنى مربوطه
  12. ایجاد هماهنگی لازم بین مهندسین مجری، ناظر و مھندس طراح
  13. دادن هشدارهای مناسب در خصوص خطرات به ساکنین ساختمانهای مجاور
  14. نصب تابلوهای هشداردهندہ برای عدم عبور عابران و پارک یا عبور خودرو و حصار کشی مناسب سبک وزن
  15. بررسی لازم در خصوص احتمال نشست، ایجاد ترک، حرکت دیوارهای مرزی
  16. شناسایی باغچه های مجاور ساختمان و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آبیاری
  17. آب بند نمودن کانالها، جداول و سایر تاسیساتی که احتمال ورود آب به دیواره گود را دارد.
  18. در هنگام گودبرداری نباید گود به مدت طولانی رها گردد و کار تا حد امکان به سرعت و با ایمنی لازم صورت گیرد.
  19. در هنگام گودبرداری، ساختمانها و معابر مجاور به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد.

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب