logo-horizontal-v2-persian-light-bg
جستجو
پل حرارتی

پل حرارتی در ساختمان به چه معناست؟

پل حرارتی در ساختمان به چه معناست؟

نقاطی هستند که به علت ناپیوستگی عایق حرارتی، ناشی از تغییر مشخصات یا کاهش ضخامت آنها در پوسته خارجی ساختمان، افزایش موضعی انتقال حرارت وجود دارد. علاوه بر انتقال بیشتر حرارت، ایجاد یا تشکیل لکه یا ترک در نما و لایه های جدار خارجی
و یا ایجاد میکروارگانیسم های مضر برای سلامت سکنه ساختمان را به دنبال دارد. سهم پل های حرارتی، 10 تا 40 درصد از کل انتقال حرارت از پوسته خارجی ساختمان است.

پل حرارتی، به طور کلی، دو گونه است:

  • پل حرارتى خطى، يا دو بعدى، كه با ضريب انتقال حرارت خطى به واحد [W/m.K] تعریف میشود. برای مثال، اتصال یک دیوار خارجی با عايق از داخل به كف طبقات. در این حالت، انتقال حرارت از اين پل ها برابر حاصل ضرب ضريب انتقال حرارت خطى و طول پل حرارتی است.
  • پل حرارتی موضعی، يا سه بعدى، كه با ضريب انتقال حرارت نقطه ای به واحد [W/K] تعریف میشود. برای مثال، اتصال کف طبقه به دو دیوار متعامد پوستۀ خارجی.

مهم ترین دلایل ایجاد پل های حرارتی:

  • کاریرد قطعات یا مصالح با ضریب هدایت حرارت کم و زیاد کنار هم (به کارگیری ملات معمولی در اجرای بلوک های با ضریب هدایت کم به جای استفاده از ملات با سنكدانه رس منبسط و پرلیت منبسط)
  • کاهش ضخامت موضعی لایە عایق حرارتی
  • منقطع شدن لايه عايق حرارتى يا بلوك با مقاومت حرارتى بالا در محل تقاطع دیوارهای داخلى یا كف طبقات با جدار خارجى

وردست به عنوان دستیار خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی، همواره سعی دارد تا بروزترین مطالب و اخبار حوزه ساختمان را در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بدین ترتیب، گامی بلند در جهت افزایش آگاهی، دانش فنی و ارتقاء کیفیت و کارایی پروژه‌های ساختمانی کشور بردارد.

جدیدترین مطالب